30.05.2020

Ринок вертикального транспорту: що принесе девелоперам «ідеальний шторм»

АВТОРСЬКА КОЛОНКА НАТАЛІЇ ГАНОПОЛЬСЬКОЇ, ЗАСТУПНИКА ДИРЕКТОРА ГРУПИ КОМПАНІЙ «ФІНЛІФТ-К»

Найстабільнішим явищем на українському будівельному ринку є кризи – раз на п’ять років відбувається цей традиційний струс, пов’язаний із політичними подіями, які змінюються економічним колапсом. Не дивно, що чергова криза була зустріта основними гравцями відносно спокійно.

Поки всі спостерігають за вільним падінням, прислухаючись, коли ж знайдеться дно, деякі компанії ринку вертикального транспорту вже почали активно пропонувати значні знижки на обладнання за умови купівлі «до кінця карантину».

Досвідчених учасників будівельного ринку це навряд чи підкупить, оскільки все, що стосується інженерних систем, вимагає ґрунтовної підготовки, проєктування, інакше ціна помилки перекриє всі можливі фінансові вигоди. Найбільш невигідна нині купівля – це придбати дешево те, що взагалі не варто купувати.

Які ж справжні переваги наразі може отримати той, кому потрібні ліфти чи ескалатори?

По-перше, стане простішим зрозуміти, хто є хто на ринку. Криза виштовхне тих, хто прийшов за швидкими та великими грошима, але не готовий встановлювати довгострокові відносини з клієнтами. Якість технічного обслуговування на вже побудованих об’єктах, лояльність до замовника в разі тимчасової зупинки бізнесу, швидкість реагування на проблеми під час карантину – це риси компаній, що вже пройшли стрес-тести. Для нас криза показала надійність обраних постачальників: понад 80% комплектуючих ліфтів ORONA виготовляється на заводі на півночі Іспанії, тому в період карантину затримок із поставками ми не відчули; складнощі з доставкою елітної полірованої нержавіючої сталі з Італії для деяких кабін були вирішені протягом 10 днів; ескалатори на заводах у Китаї були виготовлені та відправлені вчасно.

По-друге, можна просити більший термін гарантії та більше додаткових послуг у постачальника. Якщо він був обраний на початковому етапі та супроводжує будівництво як один із учасників проєктної групи, це дає низку переваг. Зокрема, база готових рішень і якісний склад проєктних груп такого партнера допомагають заощадити більше, ніж ситуативне падіння цін. Нині постачальники обладнання будуть готові дати більше за ті ж гроші – дорожчий дизайн кабін, низку спеціальних опцій, розширену гарантію тощо.

По-третє, є надія на зменшення вартості монтажних робіт. Поки закриті кордони, конкуренція з боку сусідів відсутня, ринок поступово знижуватиме ціни на будівельно-монтажні роботи. Хороші фахівці все одно залишаться в ціні, зате знайти їх буде легше, ніж рік тому. ℗

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №4(201) травень 2020.