08.12.2021

На ринку торговельної нерухомості наближається епоха реновацій

Авторська колонка Богдана Марунчака, керівного партнера, керівника офісу управління проєктами групи компаній AVG

Станом на перше півріччя 2021 забезпеченість якісними торговими площами в Києві становила менше 500 м2/1000 мешканців, в українських містах-мільйонниках цифри значно нижчі – від 160 до 350 м2. Для порівняння: у Варшаві цей показник трохи вищий за 500 м2, а в Празі він становить близько 600 м2. Водночас ми бачимо перспективу розвитку ринку торговельної нерухомості України не лише в кількісному, а й якісному вираженні.

Попри те, що з розвитком онлайн-торгівлі потреби людей у торгових центрах трохи знизилися, це критично не вплинуло на їхню популярність, оскільки переважна більшість відвідувачів приходить не просто за покупками – торгові центри стали місцем проведення дозвілля. Саме тому можна спостерігати тенденцію, що в деяких нових ТРЦ розважальна частина вже співмірна за площею з торговою.

Сучасні торгові центри уособлюють актуальні тенденції в архітектурі – це вже не сірі коробки, схожі на промислові склади, а сучасні об'єкти, які змінюють вигляд міста відповідно до урбаністичного прогресу. В дизайні фасадів все частіше застосовуються медіаекрани як інтерактивний, навігаційний і рекламний інструмент, а в інтер'єрах – мінімалістичний стиль із простими лініями та функціональними матеріалами.

Будівництво багатофункціональних комплексів, торгових і торгово-розважальних центрів стає містоутворюючим фактором. Коли на локації з'являється новий об'єкт, вся територія навколо починає трансформуватися та оживати, а ліквідність нерухомості, яка розташовується у прямому доступі до торгового центру, підвищується.

Водночас у розвинених урбаністичних містах, де превалює висока щільність забудови, зростає потреба в реновації та ревіталізації умовно старих торгових центрів. Зважаючи на те, що функціональне призначення будівлі фактично не зазнає змін, а перебудовувати її з нуля через колосальні витрати недоцільно, реконструкція чи реновація є більш актуальною. Такий підхід дає змогу з меншими витратами адаптувати будівлю до вимог сучасності.

Тож ми бачимо, як усе частіше з’являються запити на реконструкцію та реновацію наявних торгових об'єктів. Власники розуміють, що від зовнішнього вигляду та привабливості будівлі залежить, наскільки успішним буде торговий центр. Висококонкурентний ринок змушує брати до уваги всі чинники, що впливають на залучення клієнтів. І зовнішній вигляд відіграє у цьому одну з важливих ролей.

У портфелі AVG є проєкти реновації в Дніпрі та Харкові, що вже реалізовані чи перебувають на стадії реалізації.

Наприклад, для ТРЦ NEO PLAZA в Дніпрі наші концептологи запропонували нові формати edutainment і foodtainment, які дають змогу одночасно поєднувати розваги, навчання, харчування та шопінг. Як наслідок, у торгово-розважальному центрі було створено середовище, що формує зв'язок «ТРЦ – відвідувач, відвідувач – ТРЦ».

Для ТРЦ «Дафі» в Дніпрі було розроблено проєкт оновлення фасаду та внутрішніх приміщень, включаючи холи, фуд-корти, санвузли тощо. Треба було оновити будівлю відповідно до сучасних трендів, щоб ТРЦ знову став точкою тяжіння для містян і задав архітектурний стиль для реновації всього району. Кардинально змінилися оздоблення та конфігурація фасаду: основна його частина стала скляною, з’явилося динамічне підсвічування.

ТРЦ Planeta Mall – ще один приклад загального тренду реновації торгових об’єктів в Україні. Він являє собою проєкт реконструкції, реконцепції та розширення колишнього ТРЦ «Магелан», який працював у Харкові з 2011 року. Масштабне відновлення об'єкта розпочалося у 2020 році. У його межах площа 3-рівневого ТРЦ збільшена більш як удвічі: загальна – з 40 000 до 110 000 м2, орендна – з 35 790 до 70 000 м2. Відповідно до проєкту повністю змінені фасад і дизайн ТРЦ. Зокрема, зовнішню частину будівлі прикрасить медіафасад площею понад 2500 м2.

Швидкість розвитку сучасного світу диктує необхідність постійних змін. І торговельна нерухомість – не виняток. А враховуючи, що раннім торговим і торгово-розважальним центрам в Україні вже понад 10-15 років, найближчим часом ми спостерігатимемо все більше проєктів реконцепції, реновації та редевелопменту.

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №11(219листопад 2021.