18.05.2022

Віталій Верещагін, Caparol Ukraine: про роботу компанії, попит і ціни, зміни в галузі будівництва

Приблизно через два тижні після початку повномасштабної війни компанія Caparol Ukraine, виробник лакофарбових матеріалів і систем теплоізоляції, почала думати про відновлення роботи. З квітня знову працюють її завод, власні склади, мережа салонів. Хоча нині завантаженість виробництва становить 10%, а обсяг продажів на рівні 20% від планів, та, як зазначає Віталій Верещагін, генеральний директор компанії Caparol Ukraine, попит поступово зростає.


Минуло понад два місяці з початку повномасштабного воєнного вторгнення росії в Україну. Бізнеси за можливості починають відновлювати роботу. Чи був період, коли компанія Caparol Ukraine не працювала, якщо так – як довго він тривав і коли почали повертатися до роботи?

24 лютого ми повністю зупинили операційну діяльність компанії, виробництво, а також зачинити фірмові магазини Caparol Center і передусім зосередились на тому, щоб всі наші співробітники були в безпеці. Але десь вже через два тижні від початку війни ми почали думати про відновлення роботи для підтримки тилу й економіки країни. А ще нас наштовхнули на цю думку надходження замовлень на відвантаження продукції від наших партнерів із заходу України. 


У якому режимі компанія працює зараз? Які виробничі майданчики працюють, які ще ні? 

Ми вдячні нашим ЗСУ за те, що змогли відновити роботу досить швидко і нині всі активно працюють, щоб прискорити повернення до звичного режиму, наскільки це можливо. Десь із середини квітня наш основний склад відновив роботу, йдуть відвантаження продукції. З 25 квітня ми відновили власне виробництво, адже бачимо, що попит зростає. Українці відчайдушні люди й оптимісти, водночас уже починають повертатись до звичного життя та робити ремонти не лише у власних квартирах, але йу майбутніх бізнес-приміщеннях. 

Співробітники, які мають змогу, працюють віддалено або ж змінюють свій звичний вид діяльності й активно долучаються до роботи в інших містах і виконують нові для себе обов’язки. Промоутери також продовжують працювати та надавати консультації покупцям у будівельних гіпермаркетах України, але тільки там, де це повністю безпечно.

Ми вже зустрічаємося з нашими клієнтами, виїжджаємо на об'єкти, готові до індивідуального підходу у вирішенні будь-якого питання – ми розуміємо, якщо й ми будемо активнішими, то швидше відновлюватиметься економіка країни. Бізнес – це найкраще, що було придумано людством, ми заохочуємо підприємницьке мислення та нестандартні підходи наших співробітників, адже віримо, що так ми зможемо краще підтримати партнерів і клієнтів.


Скільки відкрито салонів-магазинів, скільки ще закрито? Чи в усіх регіонах вони працюють?

Фірмові салони Caparol Center вже відкриті та працюють у тих містах, де відсутні активні бойові дії. Нині із дванадцяти Caparol Center не працюють салони в місті Харків, адже там все ще ситуація залишається небезпечною, а також Caparol Center у Чернігові. Але й у цих містах з власного бажання залишилися наші співробітники та зараз активно починають роботу, консультують і вже навіть мають перші продажі. Дивлячись на таких людей, я впевнений, що майбутнє України та нашої компанії в надійних руках.


Як вирішені питання безпеки співробітників, які виходять на роботу на виробництва та в магазини?

Для Caparol Ukraine люди – найбільша цінність і безпека, пріоритет номер один. Не зволікаючи ми надали підтримку працівникам та їхнім родинам, які мали бажання переїхати до безпечного місця або тимчасово виїхати за кордон. Зараз всі співробітники у безпеці, наскільки це можливо. Декілька працівників за власним бажанням залишаються в гарячих точках, але ми постійно з ними на зв’язку. 

Співробітники Caparol Center, виробництва, а також промоутери будівельних гіпермаркетів працюють тільки в тих містах, де немає активних бойових дій, і там, де це повністю безпечно і для них, і для наших клієнтів. 

На виробництві ми постійно аналізуємо загальні рекомендації державних і місцевих органів влади, щоранку оцінюємо поточну ситуацію та приймаємо рішення про вихід на завод, уважно слідкуємо за ситуацією та готові евакуюватись, якщо стане небезпечно.

Співробітники Caparol Center самостійно щодня оцінюють обстановку та приймають рішення щодо виходу на роботу, якщо це безпечно. 

Ми постійно наголошуємо, що передусім – це безпека і не можна нехтувати сигналами тривоги, обов’язково потрібно прислухатись до таких повідомлень, дотримуватись порад із безпеки та виходити на роботу в магазин чи на виробництво тільки у випадку, якщо їм нічого не загрожує.


Як би Ви оцінили роботу компанії: на скільки % завантажена компанія, порівнюючи з довоєнним часом?

Звісно, обсяги замовлень і завантаження того ж виробництва суттєво відрізняються від тих, що були станом на 23 лютого. Але щодня ми спостерігаємо позитивну динаміку продажів і зростання попиту на ринку. Наприклад, якщо говорити про виробництво, то рішення про відновлення приймали, ґрунтуючись на замовленнях від партнерів або під конкретні будівельні потреби. Нині завантаженість виробництва становить 10%, але водночас ми активно працюємо над виробництвом і запуском нових продуктів, запланованих ще до війни, та над розробкою нових рецептур.

Ми радіємо кожному продажу, але не оцінюємо зараз роботу компанії за конкретними цифрами, адже нині це неважливо. Важливо те, що наші співробітники дотичні до відновлення економічного фронту, вони мають можливість відволікатись від тривожних новин, а ми як компанія продовжувати сплачувати податки, адже кожна продана банка фарби – це податки, які ми продовжуємо сплачувати в повному обсязі.

Кожен наш співробітник намагається зробити все можливе, щоб якнайшвидше відновити роботу компанії, повернути процеси у звичне русло. Це все дарує впевненість у завтрашньому дні. 


Яких заходів вживали, щоб адаптувати роботу бізнесу в умовах воєнного стану? З якими проблемами стикалися?

Як і будь-яка інша компанія України, ми зіштовхнулись із цілою низкою проблем і труднощів. Наприклад, логістична проблема, а саме брак транспорту у воєнний час – це не дивина. Коли ми тільки відновлювали процес логістики, температура була досить низькою, і лакофарбові матеріали потребували особливого температурного режиму й транспортування в рефрижераторних авто. Водночас вартість логістики збільшилась у кілька разів, оскільки більшість вантажівок займається гуманітарними перевезеннями. Якийсь час шукали вантажівки всією компанією, врешті-решт ми досягли певного результату, але вартість транспортування все ж у 3-4 рази вища, ніж до війни. 

Також із постачанням сировини та продукції з-за кордону виникли труднощі, оскільки лакофарбові матеріали не належать до товарів першої необхідності, не є військовою чи гуманітарною допомогою. Такі моменти дають шанс знайти нові можливості, оптимізувати та спростити важкі процеси, знайти нестандартні рішення.


Сотні бізнесів уже релокували свої потужності та склади на захід України. Як щодо Вашої компанії – чи розглядали таку можливість? Можливо, Ви вже релокували виробництва/склади? 

Ще одна з проблем, що виникла з перших днів війни, – це доступ до складу, де зосереджені наші основні запаси, оскільки він розташований у селищі Білогородка Бучанського району. З одного боку, щоб відновити операційну діяльність, і з іншого – щоб пришвидшити логістику відвантаження та постачання продукції, ми почали шукати додаткові складські приміщення на заході Україні. 

Одним із тимчасових рішень було переміщення товарних запасів на склад наших офіційних партнерів на заході України, які охоче пішли нам назустріч. Це були наші перші тимчасові склади у Львові та Чернівцях, трохи пізніше приєднались партнери з Одеси та Хмельницького. У Львові, наприклад, про роботу тимчасового складу, тонування та відвантаження замовлень подбали наші співробітники, які тимчасово були змушені покинути свої домівки. 

Вже із середини квітня ми розпочали оренду окремого складу у Вінниці. Зараз його роботу забезпечує завідувач виробничого складу, переміщений із Дніпропетровської області безпосередньо для забезпечення роботи складу, а для відвантаження великих замовлень він зі свого боку залучає інших співробітників, вимушених переселенців. Деякі з працівників виробничого складу вступили до лав ЗСУ, тому виникла потреба навчити інших складським завданням. Зараз, наприклад, майстри виробничих цехів опанували нові навички, щоб підтримувати діяльність компанії. 

Взагалі бачимо, що на заході України не вистачає повноцінних складів, готових працювати під ключ – відповідно обладнаних та із залученням власного складського персоналу, тому є великий потенціал для розвитку. 


Як змінився попит на продукцію компанії? Як впали обсяги збуту?

Зрозуміло, що з першого ж дня повномасштабної війни в людей були зовсім інші думки й пріоритети, кілька тижнів ніхто не думав про ремонти та будівництво. Основною цінністю стало життя, а головним завданням було його зберегти й відбити атаки ворога. Нині, коли вже пройшли перші шок і страх, ми можемо спостерігати поступове відновлення та позитивну динаміку. Люди ремонтують домівки, а будівельний бізнес потихеньку повертається, адже потрібно зберегти свою справу та підтримувати економіку країни. Трапляються замовлення на фарбу для салонів краси, наприклад, а на заході України вже розпочинається сезон фасадних робіт і з’являються запити на утеплення фасадів і реконструкція фасадів історичних будівель. Взагалі обсяг продажів на рівні 20% від наших планів, але ми вже бачимо, що відновлюють роботи великі будівельні майданчики й усе більше майстрів мають роботу – повертаються до замовлень, над якими працювали ще до війни, чи отримують нові. 


Як за останні два місяці змінилася ціна продукції?

Ціни на нашу продукцію поки що не зросли, але точно підвищуватимуться, як мінімум через подорожчання сировини, логістичних витрат і палива. Також бачимо, що собівартість продукції, виробленої в Європі, вже зростає, адже вони теж відчувають на собі цю кризу. Багато наших конкурентів вже переоцінили продукцію, і ми спостерігаємо подорожчання на 10-15%. В цьому ж діапазоні й ми плануємо підвищувати ціни та вже попередили про це наших партнерів. Чим довше триватиме війна в Україні, тим довше бізнес не зможе відновити повноцінну роботу, й це негативно впливає на економічну ситуацію загалом. Зважаючи на те, що з кожним днем інфляція стає все глибшою, ціни зростатимуть на всі категорії товарів, і будівельні матеріали не є винятком. 


Дайте Ваші прогнози для ринку будівельних матеріалів після закінчення війни. Чи всі компанії переживуть складнощі та відновлять виробництво?

Попит на житло та на будівельні матеріали стрімко зростатиме, оскільки внаслідок війни й обстрілів домівки багатьох українців пошкоджені або взагалі зруйновані. Вже зараз на звільнених територіях починаються активні відновлення та навіть стартують проєкти з відбудови інфраструктури та побудови житла для переселенців. До цього залучаються і залучатимуться надалі іноземні інвестиції, а також найкращі українські й іноземні фахівці, проєктанти та дизайнерські бюро. Компанії з будівельної сфери успішно пройдуть важкий час, якщо зможуть адаптуватись до нових вимог, прийняти нові стандарти й запропонувати клієнтам не просто якісні матеріали, а екологічні, естетичні та сучасні системні рішення.

Загалом на Україну чекають позитивні зміни в будівельній сфері, й уже деякі зміни можемо бачити навіть сьогодні. Повністю зміниться підхід до побудови інфраструктури міст і до проєктування споруд, зокрема житлових будинків. Вже зараз від Президента Володимира Зеленського звучали слова про те, що потрібно закладати в майбутні проєкти укріплені підземні паркінги. Обов’язково під особливою увагою буде використання енергоощадних технологій, а саме систем теплоізоляції, як зовнішньої, так і внутрішньої. З поступовою євроінтеграцією України також змінюватимуться стандарти та вимоги до матеріалів, що використовуються в будівництві, внутрішньому та зовнішньому оздобленні: якісніші, екологічніші і т. д. 


Чи отримала компанія Caparol Ukraine підтримку від концерну DAW SE? Можливо, була змога працевлаштувати тих співробітників, хто був змушений поїхати за кордон, тощо?

Передусім зазначу, що з 24 лютого компанії в росії та білорусі були відрізані від міжнародного бізнесу та фінансової підтримки концерну DAW SE. Зокрема припинено всі поставки товарів і сировини із ЄС до локацій у росії та білорусі та прямі поставки російським і білоруським клієнтам. Також припинені поставки до росії та білорусі нашими сусідніми національними компаніями та експорт продукції з росії чи білорусі в інші країни.

Від самого початку повномасштабної війни керівництво концерну підтримує команду Caparol Ukraine. Співробітникам компанії та членам їхніх сімей, які мали таке бажання, була надана можливість тимчасово виїхати за кордон у безпечне місце. Наші колеги з Німеччини, Румунії, Польщі та країн Балтії зустрічали на кордоні, допомогли з житлом, одягом та їжею, а згодом колеги з Чехії зібрали та самостійно привезли гуманітарну допомогу для співробітників, що залишились на території України. Ми дуже вдячні всім закордонним колегам за їхню участь, за співчуття і за розуміння ситуації. Щодо працевлаштування, то завдяки додатковому фінансуванню з боку концерну нині жодного співробітника в Україні не звільнено. Ми зі свого боку робимо все можливе, щоб зберегти абсолютно всіх, і нині продовжують працювати віддалено навіть ті, хто перебуває за кордоном, але має таку можливість і відчуває готовність та бажання. 

Також з допомогою керівництва концерну ми змогли відкрити свій благодійний фонд, що буде націлений на допомогу співробітникам Caparol Ukraine, які були змушені покинути свої домівки та переїхати або чиє житло зруйновано.


Компанія Caparol Ukraine активно займається волонтерством. Розкажіть, будь ласка, як все організовано, яку допомогу надали за два місяці повномасштабної війни. 

Із перших днів кожен у команді Caparol Ukraine знайшов своє місце в цій війні та вирішив, як найкраще може допомогти: дехто вступив до лав ЗСУ або ТрО та зі зброєю в руках захищає країну від ворога, хтось приєднався до волонтерського руху, і їхню роботу важко переоцінити.

Як соціально відповідальна компанія Caparol Ukraine активно допомагає волонтерському руху пальним для доставки їжі для лікарень і дитячих будинків, військовим – теплим одягом, пальним і будівельними матеріалами (сухі будівельні суміші) для блокпостів, організовуємо збір коштів на потреби військових: тепловізори, бронежилети, рації та квадрокоптери. Також компанія надає лакофарбові матеріали для переобладнання нежитлових приміщень на житлові, наприклад, казарми, бомбосховища та гуртожитки для тимчасового проживання переселенців, а також матеріали для оновлення воєнної техніки.