25.01.2023

Гостинність без кордонів. Як українські готельєри та ресторатори допомагають переселенцям

Від початку повномасштабних воєнних дій український бізнес акумулював весь досвід і ресурси для допомоги нашим громадянам за кордоном. Тимчасовий захист у країнах Європи отримало близько п’яти мільйонів людей. Ця колосальна кількість населення потребувала місця для розміщення та засобів для існування. Використовуючи напрацьовані та нові контакти в Європі, допомогти українцям взялися вітчизняні готельєри та ресторатори.

Текст: Тетяна Маєвська


Прихисток для українців

У перші дні повномасштабної війни, в лютому минулого року, Українська Асоціація Готелів та Курортів (Ukrainian Hotel & Resort Association, UHRA) отримала понад десяток повідомлень від очільників готельних асоціацій Франції, Німеччини, Польщі, Нідерландів, Ірландії, Латвії тощо, які запитували, чим вони можуть допомогти. «Звісно, на той момент найважливішим було оперативно вирішувати питання з розміщенням, наданням прихистку нашим громадянам у Європі», – згадує Ірина Сідлецька, генеральна директорка компанії Vertex Hotel Group, президент Української Асоціації Готелів та Курортів. Й закордонні колеги відгукнулися. Протягом перших тижнів відбувалася робота зі зверненнями: українська асоціація отримувала запити від колег у готельній сфері, які потребували допомоги за кордоном, і на рівні галузевих організацій прикордонних країн, а саме Польщі, Румунії, Угорщини, а також організацій у Прибалтиці, вирішувала питання розміщення. «На той час усе робилося точковим методом: ми знаходили і допомагали з поселенням. Це був дуже короткотерміновий період – як “гасіння пожежі”», – розповідає Ірина Сідлецька. Тому в таких умовах основним завданням асоціації стала розробка системного плану та механізмів передачі інформації нашим громадянам про можливості розміщення в готелях за кордоном. Згодом питання вирішили на вищій ланці: в UHRA допомогли на рівні урядів держав створили спільну політику розселення українців. 

Далі співпраця UHRA з європейськими колегами трансформувалася залежно від актуальності потреб у той чи інший період 2022 року. Однак, як зауважує Ірина Сідлецька, важливим підґрунтям, що сприяло ефективній комунікації та кооперації з європейською стороною, стало те, що Українська Асоціація Готелів та Курортів є членом міжнародної асоціації HOTREC, яка об'єднує 46 громадських організацій у ресторанній і готельній справі із 35 країн. Цей дало нашій країні змогу навесні 2022 року отримати від профільних закордонних спілок реальну підтримку. «Приєднання UHRA до HOTREC, а це відбулося у 2021 році, стало дійсно найбільшим і найціннішим важелем нині, дало нам можливість спілкування на рівних з іншими готельними асоціаціями. Для європейського ринку дуже важливими є верифікація та формалізація. Членство в HOTREC дало нам це, а відтак і додало довіри до діяльності UHRA з боку європейських колег», – розповіла Ірина Сідлецька.

UHRA2.jpg

Фотографії надані Українською Асоціацією Готелів та Курортів

Українська Асоціація Готелів та Курортів допомагала українським переселенцям із розселенням, а згодом – із пошуком роботи. З колегами з Польщі асоціація започаткувала напрям гуманітарної допомоги. За її участі вже розроблені чи готуються курси й програми професійного розвитку для фахівців готельної сфери


Гуманітарна допомога

Співпрацюючи з європейськими асоціаціями, UHRA налагодила плідну комунікацію з колегами з Польщі, що сприяло започаткуванню нового напряму кооперації операторів – надання гуманітарної допомоги. Він полягає в тому, що з її координацією польські готелі, котрі перебувають у процесі реконструкції або просто оновлюють елементи декору, почали перенаправляти вживані меблі, текстиль, обладнання, електротехніку тощо в Україну. Тут все це використовують для облаштування різного роду відомчих закладів, як, наприклад, гуртожитків, санаторно-курортних комплексів тощо, для проживання внутрішньо переміщених осіб або навіть військових. До прикладу, лише протягом двох останніх місяців 2022 року UHRA разом із Польським готельним холдингом (Polski Holding Hotelowy) направили близько 16 грузових автомобілів з різним крамом – це ліжка, матраци, кухонні меблі, пральні машини, телевізори тощо. Ними обладнали гуртожитки та декілька санаторіїв у Львівській області.

За словами Ірини Сідлецької, кооперація з польською стороною виявилася дуже вдалою і триває досі: «Думаю, цей напрям роботи буде одним із ключових для нас у першому півріччі 2023». За її словами, нині UHRA веде перемовини та закликає й інші європейські асоціації до запровадження подібної практики. Це значно розширило б географію надання допомоги й на інші області України та пришвидшило процес комплектування та меблювання приміщень на гуманітарній основі. 

Horeca-Angels.jpg

Фотографії надані Андрієм Магалецьким

Основна мета Horeca.Angels – допомогти українцям знайти роботу за спеціальністю за кордоном. Також проєкт виконує культурну функцію – організовує благодійні гастрономічні вечори для популяризації української кухні та збору коштів на допомогу переселенцям або військовим


Працевлаштування українців

Після того як левова частка переселенців з України знайшла місце прихистку, актуальним стало інше питання – пошуку засобів для існування в Європі та забезпечення дітей. 

Весна-літо – традиційний сезонний період, коли в курортному готельно-ресторанному бізнесі зростає завантаження. А торік, у сезоні 2022, збільшенню попиту додатково сприяв так званий постковідний період, коли були скасовані суворі карантинні обмеження. Відповідно, в готелях зросли потреби в додатковому персоналі, вони активно шукали працівників з досвідом роботи. До цього процесу долучилась й UHRA. Зокрема, асоціація організувала низку заходів, на яких її представники детально розповідали HR-менеджерам про те, як допомогти співробітникам, котрі виїхали за межі України, знайти роботу в готелях хорватських, румунських, польських та інших операторів. Також було створено телеграм-канал, завдяки якому UHRA допомагала зв'язати наших громадян, які шукали роботу, з європейськими готелями, які наймали працівників із досвідом. «Головним нашим принципом стало надання рекомендацій саме щодо перевірених місць. Надзвичайно важливою була репутація роботодавця. Адже зневірені люди залишали домівки, країну, робочі місця і в розпачі готові були братися за будь-яку працю. Ми взяли на себе місію вберегти їх від можливих проблем із недобросовісними роботодавцями», – розповідає Ірина Сідлецька. На додачу ще одним майданчиком для отримання оперативної інформації про актуальні вакансії від реальних закладів стала платформа HOSCO. Це свого роду соціальна мережа, яка об'єднує фахівців у готельному бізнесі. «На базі цієї платформи UHRA та готельні асоціації Європи робили спільні онлайн-заходи. Наші колеги закликали своїх членів розміщувати вакансії на платформі HOSCO. А ми заохочували українських операторів використовувати HOSCO для пошуку корисної інформації», – каже Ірина Сідлецька. За її словами, це дало відчутний результат. Зокрема, лише протягом двох місяців на HOSTCO зареєструвалося близько 1000 українців. 

Допомагає з пошуком роботи за кордоном й проєкт Horeca.Angels. Ідея його створення виникла торік у середині березня в Андрія Магалецького, керівного партнера ресторанної компанії Restetika, президента Асоціації кулінарів України, який із перших днів повномасштабного вторгнення займається волонтерством. «Я подумав, що було б непогано допомогти величезній кількості українців, які виїхали, власне й жінкам, які працювали покоївками, господарками, офіціантками, адмінітраторками, рецепціоністками в готелях і ресторанах, отримати роботу за спеціальністю за кордоном й у такий спосіб підтримувати свої сім’ї», – згадує він. 

Своєю ідеєю Андрій Магалецький поділився з колегами, зокрема Артуром Лупашко, засновником готельної компанії Ribas Hotels Group, і Тетяною Гончаренко, готельєркою та засновницею маркетинг-агенції BeeSMART. Бізнес-партнери оцінили задумку та вирішили втілити її в життя. На початковому етапі було сформоване ядро із приблизно 20 осіб, в яке увійшли топменеджери готельних і ресторанних мереж. 24 березня 2022 року стартувала робота проєкту, який початково мав назву HoReCa Jobs in UA, а згодом став Horeca.Angels.

Загалом проєкт має декілька цілей. Зокрема, інформаційну: створення корисного контенту про необхідні документи для оформлення у тій чи іншій країні Європи, про діючі там програми стажування у сфері HoReCa, мовні курси тощо. Також Horeca.Angels виконує культурну функцію – організовує благодійні гастрономічні вечори для популяризації української кухні за кордоном і збору коштів на допомогу переселенцям або військовим, а також для підтримки самого проєкту. Загалом вже було проведено три гастровечері: в Німеччині (Нюрнберг), Австрії (Відень) і Польщі (Ополе). Остання відбулася у січні 2023 року. Протягом заходу було зібрано майже 3000 євро, отримано генератор і продукти у вигляді гуманітарної допомоги. Як зазначив Андрій Магалецький, кошти будуть предані на закупівлю генераторів та/або сонячних панелей для військових і їхніх родин. Нині Horeca.Angels затвердили четверту локацію для проведення гастровечері в Німеччині в місті Фульда та ведуться перемовини щодо організації таких заходів в Італії. 

Проте основна мета Horeca.Angels – це допомогти українцям знайти роботу за спеціальністю за кордоном й у такий спосіб надати можливість утримувати сім’ї, надати підтримку жінкам, відволікти від думок про жахіття війни. Адже втеча з країни стала важким психологічним ударом для українок, які, покидаючи дім, змушені були рятувати дітей. Допомагаючи з працевлаштуванням, Horeca.Angels стимулює наших громадян отримувати новий досвід у європейських готельних і ресторанних мережах, який вони можуть застосувати на нашому ринку після повернення додому, а ще виконує іміджеву, представницьку функцію. «Ми прагнули продемонструвати, що українці – це не емігранти, які хочуть лише отримувати від держав-реципієнтів бюджетні кошти на утримання, – каже Андрій Магалецький. – Українці – не біженці, які не мають бажання вчити мову, не сприймають місцеві моральні та культурні норми, яким чужі європейські цінності. Навпаки – повноцінна частина європейського суспільства, працелюбна нація, яка прагне сама себе забезпечувати та робити власний внесок у формування ВВП цього регіону». 

Допомога з працевлаштуванням має декілька складових та етапів: пошук місця роботи, насамперед в об'єктах світових мереж; налагодження контакту з HR-менеджерами, генеральними менеджерами, виконавчими директорами тощо для перевірки вакансії та надійності роботодавця. Після актуалізації інформація публікується у соціальних мережах: групах для українців в Instagram, Facebook, Telegram. За потреби Horeca.Angels налагоджували комунікацію між претендентом на вакансію та роботодавцем.

Загалом результатом зусиль Horeca.Angels вже стали віднайдені понад 3000 вакансій для українців. Проєкт допоміг працевлаштуватись нашим землякам у 23 країнах Європи та навіть Азії (Катар, ОАЕ). Була налагоджена робота з такими відомими міжнародними готельєрами та рестораторами, як Hilton, Marriott International, Radisson Hotel Group, Burger King, Subway та іншими. Також Horeca.Angels знайшла виходи на національні ресторанні та готельні мережі в Німеччині, Литві тощо. Проєкт отримував постійні схвальні відгуки від працевлаштованих українців у Польщі, Греції, Іспанії, Португалії, Литві та багатьох інших країнах. 

Не лише профільні асоціації чи об’єднання шукали можливості допомогти з пошуком роботи, але й безпосередньо самі українські готелі. Наприклад, львівський готель «Швейцарський» спільно зі Школою Гостинного Сервісу HoReCa School запровадили проєкт, який поєднує навчання та працевлаштування за кордоном, дає можливість офіційно проживати в Австрії під час війни. 

«Оскільки команда бутік-готелю «Швейцарський» невелика, в нас не було значного відтоку персоналу разом із початком війни. Звісно, деякі співробітники були змушені поїхати за кордон разом зі своїми сім’ями. Для них ми хотіли знайти гідне місце для тимчасового життя та праці», – згадує Михайло Шевелюк, менеджер з маркетингу готелю «Швейцарський», керівник Школи Гостинного Сервісу Horeca School.

Саме в цей час Школа Гостинного Сервісу Horeca School разом з австрійськими колегами організувала проєкт для безкоштовного навчання, після завершення якого українці отримують сертифікат європейського зразка та за результатами співбесіди влаштовуються на роботу в готелях західної Австрії за трьома напрямами: кухар, офіціант, покоївка. Працівників терміном на три місяці (з можливістю продовження) забезпечують житлом і харчуванням у тих комплексах, де вони оформлені. Для українців, які покинули домівки через війну, і для тих, хто залишився без роботи через бойові дії, це хороша нагода отримати офіційне працевлаштування в Австрії. Загалом під час проєкту у 2022 році було влаштовано понад 200 людей різного віку та первинного професійного спрямування – зазначили в Horeca School.

Horeca-School.jpg

Фотографії надані HoReCa School

Львівський готель «Швейцарський» спільно зі Школою Гостинного Сервісу HoReCa School запровадили проєкт, який поєднує навчання та працевлаштування українців за кордоном


Навчання для українців

Тож навчання – ще один напрям допомоги від вітчизняних готельєрів. Проте отримувати нові знання можуть не лише ті, хто вимушено покинув країну. Ірина Сідлецька вважає, що важливо робити також акцент на проведенні навчальних заходів для готельєрів, які залишились в Україні та прагнуть продовжувати розвиватися. Наприклад, за участі UHRA вже розроблені та втілені в життя безкоштовні курси та програми професійного розвитку для генеральних менеджерів готелів і фахівців вищої управлінської ланки від Корнельського університету (США). На етапі підготовки перебуває цикл онлайн-навчання для українських готельєрів від Лозаннської школи (Швейцарія).

Окрім того, UHRA веде перемовини з міжнародною організацією Hospitality Financial and Technology Professionals, яка об'єднує фахівців фінансового профілю, зокрема й у готельному бізнесі. Одним із напрямів роботи Hospitality Financial and Technology Professionals є розробка єдиних стандартів обліку. На думку Ірини Сідлецької, важливо отримати можливість безкоштовного навчання для фахівців фінансових відділів українських готелів міжнародним стандартам у цій сфері. «Ми переконані, що після перемоги закордонні мережі будуть дуже зацікавлені у виході на наш ринок. Оператори охоче надаватимуть свої бренди власникам готельних комплексів в Україні, які будуть відбудовуватися. І, звісно, тим українцям, яким буде запропонована робота в цих об'єктах, треба знати міжнародні стандарти ведення обліку. Тому ми зараз ведемо перемовини, щоб, поки є час, відкрити можливість для навчання», – зазначила вона.