08.12.2020

Карантин, офіси, релокейт



			
Карантин, офіси, релокейт

Офіси вже ніколи не будуть колишніми – констатують експерти ринку нерухомості. Та кожен розуміє цю тезу по-своєму. Усі міжнародні тренди в цій галузі поступово приходять і на український ринок. Спеціаліст з офісної нерухомості компанії Alterra Group Ігор Безгодов проаналізував ситуацію та підготував низку рекомендацій для офісних центрів: як мінімізувати вакантність і зробити успішним Ваш проєкт.


Релокейт. Президент України особисто надав розпорядження про спрощення процедур та збільшення терміну перебування в країні для білорусів, адже запити від IT-компаній з’явилися одразу після початку заворушень у Мінську. Про це повідомили в Асоціації ІТ-бізнесу України. Хоча це й тимчасове явище, але відкидати ідею про залучення клієнтів з-за меж українського ринку не варто. Релокейт офісів може бути актуальним для великих команд, що працюють з іноземними замовниками, та будь-які пертурбації (політична криза, військові дії тощо) можуть вартувати зривів контрактів, а тому вони можуть бути готові розглянути варіант переміщення співробітників та їх родин.

Що робити? Проаналізувати умови роботи для великих компаній в інших країнах та містах, та зв’язатися з ними, якщо можете запропонувати кращі умови.


Різноманітність та багатопрофільність. Бізнес-центри вже давно перестали бути лише тільки офісами. Тепер усе більше сучасних об’єктів – це багатофункціональні приміщення з різним наповненням, доступним не лише для власних орендаторів, але й для гостей ззовні. Наразі просторе лобі з комфортною зоною очікування та місцем зустрічей стало нормою не лише для бізнес-центрів класу А. Ресторан, а подекуди й кілька, coffee point або кафе – звичні елементи БЦ. Також ефективною є синергія бізнес-центру та спортклубу або фітнес-центру. Ритейл або торгові площини у деяких БЦ можуть себе почувати навіть краще ніж у деяких ТРЦ. Багато з бізнес-центрів встановлюють АТМ та термінали, вендингові автомати. Таке різноманіття з часом стане обов’язковим для всіх типів офісів та буде тільки масштабуватися.

Що робити? Оцінити набір додаткових сервісів та функцій, які вже маєте, та впевнено зайнятися їх розширенням.


Поза офісом. З трендів у необхідність переходять також і вимоги орендарів щодо упорядкування прилеглої території: зони барбекю, зелені оазиси зі зручними лавами, майданчики для курців та інші елементи благоустрою. Потенційні орендарі обирають не тільки метри самого офісу, але й БЦ із достатньою територією. Звісно, така територія не входить до орендних платежів, але без неї ви можете лишитися без орендарів.

Що робити? Якщо у Вас є потенціал створення такої сучасної комфортної зони благоустрою – цим обов’язково потрібно зайнятися. Якщо ж Ваш БЦ будувався давно та за принципом максимально щільної забудови території, у Вас може бути покрівля, яку можна також зробити «зеленою». Якщо ж і такий варіант Вам недоступний, варто зайнятися озелененням самого офісного приміщення всіма можливими засобами. Профільні спеціалісти точно зможуть допомогти.


Вихід за межі. Нестандартні рішення, дизайн-мислення, формати та підходи з інших сфер бізнесу – усі ці засоби потрібно використовувати й для офісної нерухомості, особливо у зв’язку з посиленням конкуренції та зниженням попиту. Будь-який офісний центр намагається здавати площі великих розмірів в «одні руки»: адміністрування одного контракту здається вигіднішим ніж втрати у вартості оренди на м2. Проте наразі більш актуальне зменшення площ орендарів з урахуванням скорочення персоналу, що буде працювати в офісі. Це неодмінно призведе до збільшення кількості орендарів у Вашому БЦ, уже сьогодні потрібно збирати базу нових потенційних орендарів та готувати пропозиції меншого об’єму.


Готові офіси. Сьогодні офісні центри розглядають операторів коворкінгів як якірних орендарів, за статистикою доля останніх у БЦ Києва наближається до 35% у преміальних локаціях. Коворкінги допомагають по-іншому подивитися на схему витрат на офіс, пропонуючи більш гнучкі умови в контрактах, розширюючи спектр послуг та пропонуючи дизайнерські рішення. Коворкінги – це модно. А ще це привчає орендарів до готових офісів, тому схема shell-and-core вже морально застаріла.

Що робити? Якщо Вам не вдається знайти оператора коворкінгу як орендаря, важливо проаналізувати Вашу бізнес-модель та прийняти нові вимоги до приміщення: тільки з ремонтом та навіть із меблями. ℗