28.04.2020

Зустріч після розлуки. До кого піде клієнт після локдауну?

Авторська колонка Миколи Жандорова, генерального директора та співвласника компанії «Лiтер Інтеграція»

Заходи, що прийняті для стримування поширення інфекції, радикально змінюють економіку, спосіб життя та відносини в соціумі. Питання до нас – наскільки ми готові реагувати на загрози та виклики?

Тепер бізнес активно шукає нові моделі, оптимізує процеси й фінанси та готується до життя в новому, поки ще не дуже зрозумілому світі «після пандемії». Яким він буде?

Звичайно, ми не знаємо на 100%, яким саме буде цей новий світ. Та ніщо не заважає будувати й оцінювати гіпотези, ймовірність яких висока, та планувати діяльність у новій реальності, що чекає на нас. І, на моє переконання, це можливо зробити якісно навіть в умовах невизначеності. Важливо зрозуміти, що і як вплине на поведінку клієнта та бізнес-моделі ринків, на яких ми працюємо.


Гіпотеза №1: Турбота про здоров'я ще дуже тривалий час буде визначальним фактором при виборі клієнтом продуктів і послуг.

Мінімізація фізичного контакту з предметами та людьми, максимальна доступність дезінфікуючих і засобів захисту в поєднанні з тотальним контролем захворюваності та сепарацією потенційно хворих і здорових людей – ось основні чинники, які, на мій погляд, будуть ключовими при формуванні поведінки клієнта та суттєво впливатимуть на його вибір.

Клієнти віддаватимуть перевагу тим бізнесам, які проявлять турботу про їхнє здоров'я та дадуть змогу максимально убезпечити себе. Якщо говорити про комерційну нерухомість, то гігієнічним стандартом стануть автоматичні двері (без ручок), безконтактні інформаційні дисплеї, кіоски оплати та банкомати з можливістю дезінфікувати руки одразу ж після контакту з екраном або кнопками, турнікети в бізнес-центрах на основі технології розпізнавання облич, безконтактні замки в готелях, що зчитують відбиток пальця або сітківку ока. Словом, на ринку впроваджуватимуться рішення, що мінімізують фізичний контакт із людьми та предметами, або дадуть змогу після контакту миттєво продезінфікувати руки.


Гіпотеза №2: Ситуація може повторитися.

Згідно з безсмертним законом Мерфі це означає, що вона точно повториться. І бізнес, який буде готовий, наступного разу зможе швидко зреагувати й продовжити роботу, незважаючи на пандемію.

Припускаю, що хаотичне «закрити все» більше застосовуватися не буде. Влада теж напрацює досвід, оцінить економічні наслідки поточного локдауну та піде звичним для неї шляхом посилення контролю і вироблення нових вимог до місць масового скупчення людей.

Таким чином, контроль температури тіла на вхідній групі, автоматичний контроль наявності маски або інших захисних засобів на співробітниках чи відвідувачах, розпізнавання осіб (і в масках теж), плюс зв'язок такого контролю із системами керування доступом і системою сповіщення – це ті рішення, які допоможуть наступного разу не закритися і з самого початку сказати і клієнту, і регулятору: у нас безпечно, ми працюємо, відвідайте нас.


Гіпотеза №3: Входити у звичний ритм ми будемо поступово та довго. Такий удар по економіці та купівельній спроможності швидко не мине.

На жаль, ми змушені думати про зниження операційних витрат. На мій розсуд, все, що можна автоматизувати – буде автоматизовано, все, що можна віддати на аутсорсинг – треба буде віддати. Ті ж самі контрольні функції. Адже платити власному персоналу за виконання роботи, притаманної швидше санепідемконтролю, вийде дорожче, ніж встановити, наприклад, систему відеоспостереження з розумною аналітикою, яка гарантовано й якісно виконає всі необхідні контрольні функції – виміряє температуру, заблокує доступ відвідувачам без засобів захисту, повідомить роботодавцю про порушення персоналом вимог епідеміологічної безпеки і навіть проконтролює дистанцію між людьми в черзі до каси.

Резюмуючи, можу зробити банальний висновок: ті, хто вже почав готуватися до роботи в нових умовах – отримають запрошення на ковчег і витримають плавання. Ми можемо побачити початок відновлювальних процесів у країнах, де карантинні заходи послаблюються й економіка починає оживати. Спочатку кращі стартові позиції та більший простір для відновлення та розвитку отримають ті, хто підготувався та спланував свою діяльність, спираючись на здоровий глузд і, нехай і невеликий, але вже наявний успішний досвід.

Будьте здорові, плануйте своє майбутнє вже зараз, використовуючи нові можливості та досвід. Єдине, що можна сказати напевно – нудьгувати не доведеться, та й нема коли. Ми точно впораємось.

Сайт компанії: Leater.ua

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №3(200) квітень 2020.