14.08.2021

Зміна вектора: увага на ринок котеджів

Котеджне містечко Kozyn Seven Club, Київська область
ФОТО НАДАНЕ КМ KOZYN SEVEN CLUB

Про підсумки 2020 і першої половини 2021 року, нинішню ситуацію та тренди в девелопменті котеджних містечок Києва та Київської області розповідають Костянтин Возіанов, директор «КВ Девелопмент» (реалізує проєкт КМ Kozyn Seven Club); Катерина Грабовецька, керівник відділу продажу КМ Green Hills; Дар'я Кухаренко, керівник КМ Riviera Village; Сергій Самусєв, власник і керівний партнер ZV Development ( КМ «Коник», «Золоті ворота», «Альпійка», ін.); Сергій Тимошин, виконавчий директор керівної компанії КМ «Сонячна Долина».

Торік зріс попит на житло поза містом, зокрема на котеджі. З досвіду вашої компанії, як зросли продажі у 2020 році?

Костянтин Возіанов: Наш проєкт стартував улітку 2019 року. І 2020 став удвічі кращим, ніж 2019. Але треба розуміти специфіку кожної пропозиції, аби повною мірою оцінити цифрові показники. Наприклад, Kozyn Seven Club – це преміальний продукт. Якщо у 2019 свого власника знайшла лише 1 вілла із 7, то у 2020 році ми збільшили пропозицію до 11 вілл, і ще 2 сім’ї приєдналися до Kozyn Seven Club.

Катерина Грабовецька: Специфіка котеджного містечка Green Hills передбачає не лише пропозицію житла, а й чимало додаткових опцій: наявність власної школи, садочка, фітнес-центра, магазина та кафе тощо. В умовах пандемії та самоізоляції ці опції мають величезне значення. Саме тому у 2020 році до нас звернулась рекордна кількість клієнтів: порівняно із 2019 роком продажі зросли у 2,5 раза.

Дар’я Кухаренко: Кількість угод у 2020 році зросла втричі, порівнюючи із результатами 2019.

Сергій Самусєв: 2020 рік став переломним моментом на ринку нерухомості через пандемію. В Україні, як і у світі загалом, відбулася децентралізація: у людей зникла потреба жити в центрі міста чи орендувати квартиру поруч з офісом. Це безпосередньо вплинуло на зростання попиту на заміську нерухомість. Загалом, за нашою статистикою, продажі у 2020 році зросли у середньому у 2,5 раза (166%).

Сергій Тимошин: Нова реальність COVІD-19 дійсно змусила частину населення переїхати за місто. Попит на оренду будинків почав превалювати над пропозицією. Як наслідок, збільшився відсоток купівлі будинків за містом. Наприклад, у котеджному містечку «Сонячна Долина» у 2020 році порівняно із 2019 продажі зросли на 5%. Але варто зазначити, що маєтки у «Сонячній Долині» – це нерухомість класу еліт, тому від самого початку ми не розраховували на різке збільшення таких угод.

Чи зберігся підвищений попит у 2021 році?

Костянтин Возіанов: Так, попит ще жвавіший, ніж у 2020 році. Наразі реалізовано 9 вілл, ми очікуємо на останніх двох членів клубу.

Катерина Грабовецька: Так, наразі тенденція зберігається, продажі відповідають показникам минулого року. Ймовірно, що попит не впаде й до кінця 2022 року.

Дар’я Кухаренко: Тенденція до зростання зберігається у 2021 році. Але у випадку з Riviera Village це не можна пов’язувати лише з пандемією. На попит впливають і внутрішні чинники, пов’язані з продуктом, який ми формуємо.

Сергій Самусєв: Попит на заміську нерухомість зберігся й у 2021 році. Однак не спостерігається такого колосального зростання, яке розпочалося в березні 2020 року.

Сергій Тимошин: Восени 2020 року попит на заміську нерухомість мав тенденцію до падіння. Це обумовлено послабленням карантинних заходів, частковим відкриттям кордонів і сезонним явищем. Однак стабільний попит у 2021 зберігається.

У структурі попиту левова частка припадає на таунхауси 120-150 м2 – 45%. На другому місці будинки площею 200-300 м2 – 25%. Котеджі від 350 до 500 м2 належать до класу бізнес або еліт, і попит на такий вид нерухомості становить 10%. Решту займають будинки для тимчасового проживання, а саме літні будинки чи будинки вихідного дня.

Таунхауси мають стійкий попит завдяки невисокій вартості: зазвичай вона не перевищує ціну квартири в Києві. Будинки класу бізнес або еліт концентрують на собі велику увагу покупців, але вартість такої нерухомості доходить до кількох сотень тисяч доларів за ліквідні лоти, які розташовуються у котеджних містечках із комплексним освоєнням території, екоконцептами, розвиненою інфраструктурою та віддаленістю від Києва щонайбільше на 30 км.

Також ми бачимо зростання попиту завдяки тому, що нерухомість досі залишається вигідним капіталовкладенням.

Продовження читайте в журналі Commercial Property №7(215) липень 2021.

Передплата на журнал