08.11.2020

В пріоритеті − великі компанії. Як коворкінги виграли від карантину

Авторська колонка Алєни Галюти, генерального директора Activitis

25 травня, у розпал пандемії коронавірусу, в Києві відбулося гучне відкриття найбільшого коворкінгу в Україні The Space. Його загальна площа становить 5500 м2. Об’єкт створили біля станції метро «Дарниця», тобто там, де жодна презентабельна компанія ніколи б не винайняла собі офіс.

Не винайняла б у 2017, 2018 чи 2019, але 2020 потужним пандемічним торнадо змів ці стереотипи з лиця столиці. Коли твої працівники відмовляються їздити на роботу через страх за своє здоров’я, а фінансові можливості інвесторів чи споживачів суттєво впали, оренда офісу в центрі міста для багатьох компаній – марнотратство.

«Найбільший коворкінг в Україні об’єднує під одним дахом понад 750 резидентів. Наша ідея – зібрати творче ком’юніті спеціалістів із різних сфер», – заявляють творці The Space. І тут важко не погодитись. Адже цей гнучкий офіс можна використовувати як звичайну робочу локацію для команди чи зборів раз на тиждень для мозкового шторму, для зйомок відео для YouTube, проведення переговорів, тут можуть працювати фрілансери, коли вдома проблеми з інтернет-провайдером чи зламалась кавова машина, тощо.

Плата за це все цілком доступна. Від 2500 гривень за робоче місце в місяць і 40 гривень за годину. Порівняно з класичним офісом це суттєва економія на комунальних послугах, користуванні інфраструктурою, меблями і таке інше. Особливо це відчутно, коли коворкінг знімається компанією на пів року – в такому випадку можна домовитися про гарний дисконт.

Під час карантину оператори коворкінгів доклали всіх необхідних зусиль, щоб зберегти клієнтів і надати безпечні умови перебування в таких приміщеннях: з’явилися термометри та маски, велику увагу приділяють санітарній обробці тощо. Як наслідок, попит на гнучкі офіси не впав – навпаки: якщо раніше їх в основному використовували стартапи та фрілансери, то нині туди поступово перебираються відомі багатолюдні компанії.

Наприклад, Андрій Федорів, засновник креативної компанії Fedoriv, не лише планує перевезти своїх співробітників до нового коворкінгу Kooperativ, він є одним із його засновників. Разом із вітчизняним готельєром Василем Гроголем і піонером коворкінгової культури Парижа Едвардом Мейором вони запустили об’єкт поряд із Львівською площею в Києві на території колишньої книжкової фабрики «Жовтень». Підприємці стверджують, що гнучкий офіс розрахований на 660 резидентів, але в пріоритеті – великі компанії. На даху будівлі створять сад і город, щоб резиденти могли релаксувати за вирощуванням органічних продуктів, і баскетбольний майданчик. Після столиці експансія Kooperativ планується у Харкові та Львові.

Упродовж першого півріччя 2020 у Києві відкрились 10 нових коворкінгів загальною площею понад 23 000 м2. Таким чином, наявність об’єктів цього формату в столиці збільшилася на 35%. Ще у 2015 році гнучкі офіси займали лише 20 000 м2. Нині це 86 600 м2. Усього в сегменті працює майже 30 вітчизняних і міжнародних операторів. І це ще далеко не кінець, адже попит провокує появу нових об’єктів.

За сучасних умов коворкінги – це непогана альтернатива для бізнесів. Але офіси нікуди не зникнуть. Коворкінги – це, передусім, місце для самодостатніх команд. Проте якщо мова йде, наприклад, про компанію, яка продає послуги фізичним людям, а не через інтернет, то гнучкий офіс – це ризик, що її клієнтів переманять конкуренти, електронна документація опиниться у чужих руках, а телефонні чи звичайні розмови будуть підслухані.

Якщо підсумувати, то кожен обирає те, що більше підходить саме його фірмі. Коворкінги за останній час отримали добрячий шматок комерційної нерухомості Києва. Вони зробили компанії і спеціалістів мобільнішими, а коронавірус і карантин додали таким локаціям ще більшої ваги.


cp201-12.jpg

Управління нерухомістю та фінансами activitis.com.uа

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №9(206жовтень 2020.