25.12.2020

Усім ТЦ незабаром знадобиться маркетплейс

ФОТО: «АРАКС ГРУП»

Наразі торгові центри працюють винятково у форматі фізичних магазинів. Однак з огляду на реалії, настав час переосмислити цей вид бізнесу. Одним із напрямів майбутнього розвитку є створення сайтів, де будуть розміщені всі товари та послуги, представлені в торговому центрі. 

Текст: Андрій Іоанно, засновник керуючої компанії Сommercial Property Management (СРМ) ТРЦ Cherkasy Mall, керуючий директор «Аракс Груп»



УПЕРШЕ НА РИНКУ

Україна, її жителі та представники бізнесу продовжують інтегруватись у міжнародну спільноту, переймаючи глобальні тренди. Одним із них є онлайн-шопінг, який стає вагомою складовою для успішного продажу будь-яких товарів. Тому все більше власників брендів усвідомлюють необхідність представити свою продукцію не тільки у фізичних магазинах і на власних сайтах, але й у межах спеціалізованих платформ електронної комерції (e-commerce) – онлайн-майданчиках торгових центрів.

Маркетплейси вже завойовують популярність серед споживачів у всьому світі. Їхні переваги безперечні –в одному місці можна побачити каталог усіх товарів і послуг, представлених у торговому центрі. З огляду на цю тенденцію, ми одними з перших в Україні створили повноформатний сайт – маркетплейс для своїх торгових центрів меблів та інтер'єру «Аракс». Так наші об’єкти, покупки в яких можна робити і офлайн, і онлайн, стають ближчими до клієнтів.

Але це буде «проба пера», далі такий досвід удосконалюватиметься та поглиблюватиметься. Зокрема, в межах діяльності керуючої компанії Сommercial Property Management (СРМ) ми зробимо ще значно розширений і функціональний сайт для нашого нового об'єкта – ТРЦ Cherkasy Mall у Черкасах, відкриття якого заплановано на 4 квартал 2021 року. Це буде абсолютно нова платформа та небувалий досвід для українського ринку торговельної нерухомості. Завдяки сучасним технологіям ми зможемо гарантувати орендарям ефективне просування та збут, а також високий рівень лояльності та відвідуваність ТРЦ Cherkasy Mall.

«ЦИФРА» ЙДЕ В РОЗДРІБ

Значення онлайн-каналів як засобу для швидкого реагування на виклики нового часу вже визнали практично всі гравці ринку торговельної нерухомості. Цифри підтверджують факт того, що за останні кілька років електронна комерція стала невід’ємною частиною системи роздрібної торгівлі. Так, згідно з інформацією Statista – німецької компанії, що спеціалізується на аналізі ринкових і споживчих даних, у 2019 році у світі близько 1,92 мільярда осіб придбали товари чи послуги через інтернет. У грошовому еквіваленті торік роздрібні продажі через мережу перевищили $3,5 трильйона. Як очікується, у 2021 році електронна комерція принесе вже $4,5 трильйона.

Поточна ситуація із COVID-19 ще більше підштовхує споживачів робити покупки онлайн. Якщо ж говорити про Україну, то за оцінками компанії Netpeak, обсяг українського ринку e-commerce наразі не перевищує $1,5 мільярда чи 5-7% від усього обсягу продажів у країні, тоді як у Німеччині він перейшов межу в $35 мільярдів. Що свідчить про великий потенціал зростання цього напряму в нас.

МАЙБУТНЄ ЗА ВІРТУАЛЬНИМИ ТЦ

Безумовно, такі перспективи розвитку в онлайн для керівних компаній ТЦ досить вагомі, адже сучасні гаджети докорінно змінили наш світ, який став немислимим без цілодобово підключених смартфонів і ноутбуків до мережі. Усе частіше українці, бажаючи купити будь-які товари, шукають необхідне через інтернет і, зробивши вибір, їдуть у магазин, щоб оцінити чи приміряти обране. Саме тому торговим центрам потрібно вдосконалювати методи ведення продажів.

З огляду на те, що ситуація у світі й Україні зокрема прискорила процес трансформації ринку торговельної нерухомості, керуючим компаніям необхідно зосередити зусилля на створенні нових сайтів для продажів. По суті – це віртуальні торгові центри, де фізичні оператори створюють свої вітрини, розміщують товари та послуги. Водночас вигода онлайн-майданчика очевидна для всіх: потенційних покупців, орендарів і керівних компаній. Наприклад, відвідувачі ТЦ отримують насамперед комфорт і безпеку через зручний пошук усієї продукції, яка є в наявності в торгових центрах, не виходячи з дому. Також споживачі можуть порівняти ціни в усіх продавців, отримати консультацію професіоналів, а головне – безпосередньо протестувати товар, приїхавши в торговий центр за цільовою покупкою.

ВЗАЄМНА ВИГОДА

Якщо казати про вигоди для орендарів ТЦ, їх список вражає. По-перше, ритейлери отримують додатковий канал для просування своєї продукції. По-друге, магазини завдяки великій кількості продавців на одному майданчику мають більші перспективи для залучення потоків відвідувачів. По-третє, оператори мають ширші можливості порівняно з власними фірмовими сайтами завдяки синергії з різноманітною пропозицією інших ритейлерів. І, звісно ж, орендарі отримують додатковий ресурс для того, щоб істотно розширити представлення асортименту своєї продукції завдяки товарам, які не були наявні в офлайн-магазинах через обмеження площі торгових точок.

Щодо переваг для керуючих компаній, можна стверджувати, що в них усі «карти в руках». Маючи налагоджені зв'язки з орендарями, у них є можливість швидко зібрати пул партнерів маркетплейсу та всю необхідну інформацію про купівельну поведінку. Крім того, вони вже залучили безліч відвідувачів офлайн, лояльність яких заслужили завдяки контакту з брендами у торговому центрі. Наявність такої прихильної спільноти, сформованої навколо ТЦ, дає додатковий імпульс для розвитку онлайн-простору. До того ж власники об’єктів можуть вивчати купівельну поведінку в офлайн-локаціях і проєктувати її в онлайн, постійно доповнюючи інформацію. Також у їхньому розпорядженні є ресурси для просування маркетплейсу на території ТЦ, зокрема силами компаній-партнерів. Ще один плюс – можливість запропонувати нестандартні концепції маркетплейсів, спираючись на особливості власного офлайн-бізнесу та його позиціювання.

СРМ СТВОРЮЄ МАЙБУТНЄ

Резюмуючи вищесказане, наявність загального для ТЦ маркетплейсу дає можливість не тільки пережити час обмежень у роботі, підтримуючи обороти орендарів, а й підвищити конкурентоспроможність об’єкта. Водночас важливим є ефект синергії онлайну й офлайну, іншими словами – фізичні магазини не втрачають своєї актуальності, навпаки – два канали взаємопідсилюють один одного. І попри те, що деякі споживачі переходять на онлайн-канали, фізичні точки залишаються важливою частиною купівельного шляху. Зокрема, за підрахунками аналітиків Euromonitor, 46% інтернет-покупців хочуть побачити чи приміряти товар особисто, перш ніж зробити покупку.

Я впевнений, що маркетплейси ТЦ стануть ефективним засобом для швидкого реагування на виклики нового часу. На тлі цього можна прогнозувати, що кількість спеціалізованих онлайн-платформ ТЦ для продажів щороку зростатиме. Водночас чим швидше власники та керуючі компанії зможуть переключитися на створення симбіозу фізичних магазинів із віртуальними, тим більше шансів не тільки для виживання їхнього бізнесу, а й зростання. І якщо нині в Україні в усій роздрібній торгівлі на продажі через онлайн припадає за різними оцінками близько 5-7%, то в усьому світі цей показник давно перевищив 10%. Тому Україні є куди рости. І я пишаюся, що «Аракс Груп» і Сommercial Property Management як керуюча компанія ТРЦ Cherkasy Mall є першопрохідцями в цьому напрямі. ℗

Стаття опублікована в журналі Commercial Property №11(208грудень 2020.