28.07.2020

Топ-5 змін у роздрібній торгівлі в посткарантинний період

Авторська колонка Алєни Галюти, генерального директора Activitis

Карантин став суворим випробуванням для багатьох сфер бізнесу. Авіаперевізники банкрутували, кінотеатри зазнавали поразки у боротьбі зі стрімінговими сервісами, а шеф-кухарі та сомельє тимчасово перетворилися на кур’єрів служб доставки. Галузь роздрібної торгівлі також постраждала, але змогла витримати цей удар, хоч і не без негативних наслідків.

Орендарі vs орендодавці

За підрахунками Української Ради Торгових Центрів, внаслідок карантинних обмежень власники ТЦ і ТРЦ недорахувалися 7 мільярдів гривень орендних платежів. Першими про скасування оренди в період закриття магазинів оголосили Гарік Корогодський і Олександр Меламуд, власники київського торгово-розважального центру Dream Town. Потім до ініціативи долучилися інші моли. Але також були й ті, хто не проявив солідарності. Київські ТРК «РайON» і «Проспект», запорізький City Mall, криворізька «Сонячна Галерея», вінницький «Мега-молл» дуже довго не йшли назустріч орендарям й у підсумку зробили їм лише незначні знижки. Одеський City Center взагалі відмовив у лояльних умовах.

Наразі магазини намагаються домовитися з ТЦ/ТРЦ, щоб до кінця третього кварталу сплачувати 30% оренди або відмовитися від оплати фіксованої частини й перейти на відсоток від товарообігу. Але крім оренди магазини сплачують ще й експлуатаційний збір на утримання об’єкта (охорона, комунальні послуги тощо). Подекуди він становить 40% від вартості оренди. Тому всі ритейлери несли неабиякі збитки в період карантину. Відповідно зовсім без грошей орендодавці не залишились.

Шопінг став цільовим

Через тимчасове припинення роботи фуд-кортів, атракціонів і кінотеатрів потік відвідувачів у деяких ТЦ/ТРЦ впав на 70%. Передусім мова йде про ті, які здебільшого відвідували мешканці сусідніх будинків (київські «РайON» і Cosmopolite MULTIMALL, запорізька «Аврора»). Також постраждали моли, віддалені від основних маршрутів споживачів (київські SKY MALL і Plazma, торгові центри у Львові та Рівному).

Водночас у багатьох магазинах черги до примірочних і кас збереглися, оскільки трафік став максимально цільовим. Мало хто зараз йде до ТРЦ із заспокійливою чи розважальною метою. У всіх є чіткий wishlist покупок і перелік брендів, які їм цікаві. Через це значно зріс відсоток обслуговування, а деякі власники зізнаються, що продали навіть більше, ніж у червні 2019 року. Й усе це без імпульсних покупок! Зазвичай вони пов'язані з упевненістю у завтрашньому дні, а в карантин її немає.

Знижок не буде

Березень, квітень і майже весь травень магазини були зачинені. Але зараз більшість ритейлерів відчувають дефіцит товару й ніде не можна побачити гіперзнижок. Чому так сталося?

Товар «заморозили» на складах. Частину продаватимуть восени, частину – наступного літа. Це вимушена тактика, яка була обрана задля того, щоб не демпінгувати ринок і не зазнати ще більших збитків. Але втрати все одно великі: два місяці без продажів, відпускні для персоналу, експлуатаційні витрати для ТЦ/ТРЦ – все це суттєвий удар для ритейлерів.

Маркетинговий курс змінився

Карантин відкрив очі ритейлерам на білі плями в їхній роботі та підштовхнув працювати над помилками. Передусім, мова йде про діджиталізацію. Деякі компанії ( MD Fashion, Intertop) почали використовувати свої сайти як маркетплейси й уже отримують гроші за участь у продажі товарів інших виробників. Хтось раніше зовсім не займався онлайн-торгівлею, а за час вимушеного відпочинку почав розвивати інтернет-магазини та соціальні мережі.

Паралельно відбувається оптимізація бізнес-процесів. Поки що вона йде не на користь традиційним медіа, білбордам і сітілайтам. Багато хто з ритейлерів вважає, що така реклама задорога та має низький ефект.

Безпеку ніхто не обіцяє

100-відсоткову безпеку ніхто нікому не забезпечить. Добре, коли є можливості встановити апаратуру, як у столичному ТРЦ Ocean Plaza, що дає змогу виміряти температуру відвідувачів. Але, по-перше, температура – не єдиний симптом коронавірусу, а по-друге, таких молів одиниці навіть у Києві, про регіони годі й говорити. Попри це, гравці ринку розуміли, що далі тримати магазини зачиненими було неможливо. Адже це веде до негативних наслідків не лише для бізнесів, а й для країни загалом. Так, під час карантину багато працівників роздрібної торгівлі ставали на біржу праці та ще більше ускладнювали непросту економічну ситуацію в державі.

Отже, карантин завдав потужного удару вітчизняному ритейлу. Але водночас змусив змінюватись, покращуватись, рухатись у правильному напрямі. Очевидно, що ті оператори, які витримають цю кризу, в майбутньому зніматимуть вершки. Менш сильні та недалекоглядні компанії рано чи пізно підуть на дно.


cp201-12.jpg

Управління нерухомістю та фінансами
activitis.com.uа

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №6(203) липень 2020.