10.06.2023

Ринок клінінгу: падіння в Україні vs зростання у світі

Авторська колонка Сергія Козолупа, генерального директора компанії Cleaning Pro Group

Загалом у світі за останні три роки ринок клінінгу (зокрема й клінінг приватних помешкань) зріс на 14%. Особливо цьому сприяло постпандемічне відновлення в бізнесі. Водночас через інфляційні процеси та подорожчання енергоносіїв вартість утримання домогосподарств зросла на 10%, що зі свого боку призведе до зменшення періодичності замовлень клінінгових послуг додому. Хоча у США ситуація та прогнози набагато оптимістичніші. Ось кілька фактів про цей ринок. З 2016 до 2021 року він зростав щорічно на 5,7%. У 2021 в США налічувався понад 1 мільйон підприємств, які надавали послуги з прибирання. У 2022 загальна ємність цього ринку клінінгу досягла $74 мільярдів (для порівняння: у Великій Британії – $30 мільярдів), з них 55% припадає на сектор комерційного прибирання (для порівняння: 80% – у Західній Європі).

Український ринок клінінгу також міг рухатися шляхом поступового зростання після пандемії. Однак ця сфера, як і вся економіка країни, суттєво змінилася через воєнні дії. І хоча значна частина території вже звільнена, за моїми оцінками, відбулось зменшення на 60% на ринку комерційного клінінгу та на 70-80% на ринку клінінгу житлової нерухомості.

Зокрема, падіння в комерційному секторі спричинене втратами бізнесу на величезних територіях, у таких містах, як Херсон, Маріуполь, Мелітополь та інших. Лише в Маріуполі на металургійних заводах були одні з найбільших клінінгових контрактів в Україні (приблизно 20 мільйонів гривень/місяць). Серед причин також скорочення замовлень від наявних клієнтів, зменшення самої кількості клієнтів, релокація бізнесів, зменшення кількості орендарів в офісних центрах (у деяких БЦ вакантність перевищує 60%), знищення чи значне пошкодження ТРЦ (як-от RETROVILLE (Київ), Nikolsky (Харків), Riviera (Одеса) тощо).

Все це призвело до того, що частина компаній зникла, частина максимально зменшилась, щоб пережити війну. Проте деякі гравці клінінгового ринку України трішки виросли. Нині можна стверджувати, що цей сектор стабілізувався.

Наша група компаній втратила близько 25%, порівнюючи січень 2022 до січня 2023 року. Проте в нас з’явився й новий ринок. З початком війни частина команди евакуювалась, і ми вирішили відкрити представництво в Польщі. До початку 2023 року було дуже складно: дрібні замовлення, величезні витрати на утримання офісу, зарплати, незнайомий висококонкурентний ринок. Але у січні ситуація змінилась, і можна сказати, що ми дуже повільно, але входимо в комерційний клінінг у Польщі. Маємо вже серед клієнтів і бізнес-центри, і супермаркети.

www.cpg.fm