21.03.2020

Ринок facility management в Україні та світі

Авторська колонка Сергія Козолупа, генерального директора групи компаній «Клінінг Про-CPG»

Галузь facility management вважається новачком світової економіки, проте з кожним роком цей ринок стає дедалі ширшим, жорсткішим і динамічнішим.

За видами робіт сегмент facility management поділяється на hard- і soft-послуги. Перші підтримують і покращують технічну складову будівлі: системи опалення, кондиціювання та вентиляції, освітлення та водопостачання. Другі покликані забезпечити комфорт і безпечні умови перебування в будівлі, а також покращити й оптимізувати процеси всередині неї. До них належать клінінг, охорона, кейтеринг, різні додаткові послуги залежно від виду діяльності підприємства.

Аналітики зазначають, що розвиток цього сегмента є ключовим потенціалом для багатьох країн, а зростання ринку в світі становить 7-10% на рік.

Найпоширенішою facility-послугою в Україні є охорона. У цій сфері задіяна найбільша кількість працівників, вона становить велику ємність ринку. Далі за популярністю – клінінг і технічне обслуговування.

Український ринок клінінгових послуг досить молодий і невеликий за ємністю (близько $45 мільйонів). Він дуже схожий до Польщі за структурою, хоча в 25 разів менший. Ринок цієї країни становить близько 1,2 мільярда євро на рік (40% – державні публічні закупівлі та 60% – комерційний сектор), але суттєво відрізняється від загальної ємності галузі клінігових послуг Європи (68 мільярдів євро) та США ($64 мільярди). Ємність ринку Франції чи Великої Британії, для прикладу, – близько 12-14 мільярдів євро на рік. У Польщі в галузі клінінгу працює понад 400 000 людей, у Німеччині – 650 000, в Україні – 25 000, якщо брати лише професійний сервіс. Це демонструє, на якому початковому рівні перебуває український клінінг і які перспективи можуть його чекати.

Значний поштовх до розвитку цього ринку в Україні дала система державних закупівель «ProZorro.Продажі» в 2018-2019 роках, допустивши на рівних умовах всіх охочих до реєстру державних і не тільки закупівель. Завдяки цій платформі ринок став набагато прозорішим і зрозумілішим.

Ми прогнозуємо гарні перспективи цього сектора попри насування світової економічної кризи та пандемію коронавірусу. Остання ставить нові виклики перед facility-компаніями. Закриття кінотеатрів, розважальних зон у ТРЦ, скасування масових заходів тощо призведуть до значних втрат для всіх. Разом із тим, хто, як не клінінгові компанії, зараз стають на «передову боротьби» щодо запобігання поширення інфекції?

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №2(199) березень 2020.