15.12.2021

Ревіталізація в Україні як ключ до нового життя міст

Текст: Дмитро Омельчук, комерційний директор DELTA Ukraine

Перетворення постіндустріальних районів на комерційні, креативні, сервісні, освітні та культурні об’єкти наразі є однією з тенденцій для європейських і пострадянських країн. Однак є суттєва різниця в обсягах і підходах до фінансування таких проєктів. Зокрема, в ЄС для цього виділяють субсидії, проте є значний дефіцит територій і нерухомості для ревіталізації. В Україні – навпаки, площ для освоєння достатньо, але системні фінансові інструменти не дуже розвинені. Далі говоримо про складові успішних об’єктів ревіталізації на прикладі проєктів DELTA – «Промприлад.Реновація» (Івано-Франківськ), Jam Factory Art Center (Львів) і Tabakfabrik Linz (Лінц, Австрія).

ЄС ТА УКРАЇНА: ВІДМІННІСТЬ У ПІДХОДАХ ДО РЕВІТАЛІЗАЦІЇ

За даними Федерального агентства з охорони довкілля Австрії, ця країна має 130 мільйонів м2 (13 000 гектарів) територій brownfield, тобто придатних для ревіталізації. З урахуванням комерційних площ і вільних будинків, невикористану забудовану площу оцінюють у 400 мільйонів м2 (40 000 гектарів). У Європі на реалізацію проєктів з освоєння постіндустріальних районів держави виділяють кошти, що прискорює темпи їх розвитку. Водночас навіть за наявності державної підтримки такі проєкти мають бути комерційно привабливими та із бізнес-моделлю, яка добре працює.

Насправді в Австрії нині є значний дефіцит об’єктів для ревіталізації. В Україні ж є певний «клондайк» таких зон (експерти оцінюють обсяги приблизно в 10% від площі міст), проте немає достатнього фінансування з бюджету країни. Однак перспектива перетворення занедбаних промислових районів на сучасні комерційні об’єкти цікавить українських та іноземних інвесторів, тому вони наразі вкладають у це кошти.

ІДЕЯ ТА КОНЦЕПТ

Комерціалізація проєкту починається зі створення ідеї. Спочатку має бути допрацьована концепція, а лише потім роботи з проєктування та реконструкції – у такому порядку ми радимо працювати в разі реновації, навіть попри наявність на українському ринку протилежних підходів. Практика показує, що тільки така послідовність гарантує девелоперу успішну комерціалізацію проєкту після завершення реконструкції. Хороший приклад вдалого концепту – інноваційний центр «Промприлад. Реновація», який вже об’єднав більше 1000 інвесторів із загальним внеском у проєкт понад $10 мільйонів включно з грантовими внесками.

ПРИЙНЯТТЯ СУСПІЛЬСТВОМ

Проєкти ревіталізації – це завжди про прийняття їх людьми та створення нових цінностей на базі старих. Наприклад, один із проєктів ревіталізації австрійського офісу DELTA – Tabakfabrik Linz – позиціює себе як універсальну фабрику майбутнього, фабрику мистецтва та досліджень, науки та креативних індустрій, інженерії та ремісництва, освіти та навчання, нового міського району з творчістю людини в його центрі.

Завдяки добре збалансованому поєднанню некомерційного та комерційного використання, за що відповідала CMb.industries (компанія у складі DELTA Group), проєкт працює як драйвер для всього нового. Синергію тут утворює обмін ідеями, досвідом і правильне бачення розвитку промислової території.

НОВЕ ЖИТТЯ МІСТ

Всі позитивні зміни, що відбуваються в постіндустріальних районах, сприяють створенню нових магнітів і підвищують ціну об’єкта ревіталізації. Наприклад, після повноцінного запуску проєкту Jam Factory у Львові вартість земельних ділянок навколо суттєво зросла, оскільки виник вищий попит на нову інфраструктуру міста. Аналогічна історія спостерігається навколо проєкту «Промприлад.Реновація», загальний бюджет якого становить $30 мільйонів, їх залучають у формі імпакт-інвестування, щоб відновити площу в 38 200 м2. Занедбані промзони показують великий потенціал позитивного впливу на розвиток території, економічного та культурного зростання регіону. Вони не тільки підвищують інвестиційну привабливість прилеглої території, але й стимулюють підприємницьку діяльність і покращують якість життя.

Саме завдяки ревіталізації пост-індустріальні зони в Україні більше не становлять загрози для довкілля та регіону, а навпаки, виконують абсолютно нові функції. Більшість проєктів, які нині перебувають на стадії будівництва чи підготовки, будуть запущені в найближчий рік-два. Разом із уже побудованими вони стануть головним драйвером ревіталізації, оскільки для потенційних інвесторів така модель вже буде зрозумілою й апробованою ринком. Так, DELTA Ukraine активно працює над портфелем об’єктів ревіталізації, щоб забезпечити їх успішну реалізацію.

cp219-43.jpg

www.delta-group.com.ua
office-ua@delta.at

ФОТО НАДАНІ DELTA UKRAINE