23.06.2022

Євген Іваниця, JYSK: Рестарт – від повної зупинки мережі до відновлення роботи й подальшого розвитку

Фото: JYSK

Через повномасштабну війну в Україні мережа магазинів товарів для дому JYSK була змушена зачинитися. Призупинили діяльність центральний склад компанії, офіс, відділ обслуговування, онлайн-магазин. Поступово ритейлер почав відновлювати роботу. Як розповів Євген Іваниця, виконавчий директор компанії «JYSK Україна», станом на середину червня вже працювало 77 із 85 магазинів, що були до війни, і відкрито одну нову локацію.


Чи готувалася компанія до війни? Чи був бізнес «JYSK Україна» готовий до нової кризи? 

Так, ми відчували «нагнітання ситуації» в медіа, проте не вірили в це, заспокоювали колег. Водночас все ж таки розробляли плани та будували сценарії. Чи допомогли вони? Ні. Ми не були до цього готові навіть після окупації Криму та частини Донецької та Луганської областей. Ми не вірили, що так може бути у XXI столітті. Тому, повторюсь, ми не були готові. Але, якщо відверто, ми, як і всі українці, показали таку волю до свободи, перемоги, незалежності, таку свідомість, вміння єднатися, домовлятися, змінювати процеси тощо, що дуже швидко компанія відновила діяльність після фактично повної зупинки. Насамперед це заслуга працівників компанії, їхні цінності та відношення мають велике значення.

Чи отримала компанія «JYSK Україна» підтримку від материнської компанії? Можливо, була змога працевлаштувати тих співробітників, хто був змушений поїхати за кордон, тощо?

Понад сто працівників компанії тимчасово покинули Україну. Всім співробітникам без винятку було запропоновано працевлаштування в країні, де вони перебувають. Українці зараз працюють у магазинах JYSK у понад 20 країнах. 

На який період закривалися магазини в Україні? Коли почали відкриватися знову? 

24 лютого всі магазини було зачинено. Центральний склад, офіс, відділ обслуговування, онлайн-магазин – все призупинило діяльність. Надалі компанія почала поступово один за одним відновлювати діяльність магазинів. Цей процес триває й досі. На початок воєнних дій діяло 85 магазинів, станом на 17 червня працюють 78 магазинів. 

Як вирішені питання безпеки співробітників і відвідувачів магазинів, що працюють?

По-перше, із самого початку компанія категорично вирішила: ми відновлюємо діяльність лише у випадку, якщо працівники магазину, його керівник і регіональні менеджери відчувають себе в безпеці. Так, в нас і досі є об'єкти, які зачинені насамперед через небезпеку для персоналу – це окремі магазини в Миколаєві та Харкові. Природно, що з першого дня потрапляння магазинів JYSK до зони окупації господарська діяльність там припинялася. 

По-друге, ми суворо дотримуємося попереджень про повітряну небезпеку. Щойно звучить сирена, магазин JYSK призупиняє діяльність, споживачів просять покинути приміщення, працівники переміщуються в найближче найбільш безпечне укриття. Через те що, на жаль, не в усіх ТЦ система сповіщення працює досконало, компанія встановила відповідні застосунки на всіх корпоративних телефонах. Ба більше, спеціалістом з охорони праці було активовано повторні спеціалізовані навчання працівників з безпеки праці.

Говорячи про працівників офісу JYSK в Україні, потрібно зазначити, що зайві пересування обмежуються, тому відрядження є забороненими. Процес управління мережею перейшов здебільшого в дистанційний режим. 

Фото: JYSKСтаном на середину червня в Україні відкрито 78 магазинів JYSK. Серед них і магазини, які зазнали руйнувань через воєнні дії. Скільки загалом таких магазинів? І чи підраховували Ви втрати саме по таким торговим точкам?

Станом на 16 червня працює 78 магазинів. Серед них і перший відкритий з початку війни новий JYSK у ТОЦ Fabrik у Львові. 

Щодо магазинів і ТЦ/ТРЦ, які зазнали суттєвих пошкоджень чи руйнувань і/чи втрат (не рахуємо ті, де втрати є некритичними, а таких, на жаль, доволі багато), я б відзначив:

  • ТРЦ RETROVILLE у Києві – відновлено діяльність, поточні витрати на ремонт не перевищують пів мільйона гривень;
  • ТЦ Retail Park Bucha – відновлена діяльність, загальні витрати, включаючи ціну розграбованого майна, компанія оцінювала у вісім мільйонів гривень;
  • ТРЦ Riviera в Одесі – господарська діяльність не відновлена й станом на 17 червня, на жаль, ні ми, ні ТРЦ не розуміємо ще можливої орієнтовної дати відновлення діяльності об’єкта загалом чи частинами. Так само неможливо на цьому етапі підбивати підсумки втрат, оскільки вони все ще зростають;
  • ТЦ «Восторг» у Харкові – господарська діяльність не ведеться, витрати підраховуються, ТЦ орієнтує на кінець червня – початок липня як можливу дату відновлення господарської діяльності;
  • ТЦ FABRIKA у Херсоні – господарська діяльність не ведеться з двох причин: окупована зона та магазин знищено повністю. Сума списань перевищує 10 мільйонів гривень;
  • ТЦ «Фора» в Гостомелі – магазин знищено. На цю мить відсутні часові межі можливого відновлення приміщення. Списано понад 11 мільйонів гривень основних засобів і активів. 

Мабуть, варто також додати в цей перелік і магазини в Мелітополі, який перебуває в окупації, де, на жаль, ми маємо підтвердження факту мародерства та викрадання товару. Суму втрат нині вирахувати неможливо. 

До 24 лютого 2022 року мережа JYSK охоплювала 85 магазинів. Інші магазини, які ще не відкриті, яка ситуація і плани щодо них?

До 24 лютого JYSK мав сім підписаних угод оренди на відкриття нових магазинів, де приміщення були на різній стадії готовності. Один із цих магазинів, як я зазначив, уже відкрито – у ТОЦ Fabrik у Львові.

Найближчими тижнями старт-команда JYSK завершує роботи з підготовки приміщення в ТРЦ HAPPY.MALL у Рівному. Залишається лише дочекатися, коли цей об’єкт відкриє двері. Найімовірніше, це вдасться зробити до кінця літа. 

Наступний проєкт, який компанія планує запустити вже в липні поточного року, – відкриття магазину JYSK у ТРЦ «Майдан» у Червонограді Львівської області. 

Компанія також не зупиняє перебудовувати свої приміщення. Так, до кінця літа заплановано перебудувати магазин у ТЦ New Point у Львові та збільшити складську площу. 

Як ви бачите, в короткостроковій перспективі JYSK демонструє доволі напружений графік розвитку мережі. 

16 червня було відкрито новий магазин у Львові, а загалом цього літа заплановано запуск трьох магазинів. Які були плани компанії на 2022 рік щодо розширення? І як вони змінилися? 

Сумне запитання. Компанія стартувала 2022 фінансовий рік (почався 1 вересня 2021 року, як і шкільний рік) з 80 фізичними магазинами. Планували відкрити 14 локацій за 2022 фінансовий рік (до 1 вересня 2022 року). До весни встигли запустити п’ять магазинів і перебудували стільки ж. Тобто, з огляду на кількість підписаних угод оренди та стан перемовин по нових потенційних приміщеннях, якби не війна, то на 1 вересня мережа нараховувала б 94 магазини. Але поточний стан справ показує, що реально очікувати завершення фінансового року орієнтовно з 82 магазинами. 

JYSK 1000.jpgЯк нині змінився горизонт планування? Чи є у Вас плани, наприклад, до кінця року? 

Так, бізнес-план чи, мабуть, точніше його назвати план відновлення на 2023 фінансовий рік, вже в процесі підготовки. Тобто можна стверджувати, що горизонт планування на цей час сягає осені 2023 року. Також ми плануємо нові відкриття у 2023 фінансовому році.

Як нині вибудовуються відносини з орендодавцями? Як змінилися умови оренди? 

Дуже жваво та продуктивно відбуваються комунікація та обговорення. Так, ми домовляємося з ТЦ/ТРЦ на спеціальні умови на період воєнного стану. В більшості об’єктів ці умови зафіксовано на весь час воєнного стану, десь ми домовляємося покроково – раз на місяць чи на кілька місяців. І JYSK, і ТЦ/ТРЦ перебувають в одному човні, попри те, що бюджет у кожного свій. 

Як ми вже неодноразово зазначали в попередніх інтерв’ю, я вдячний партнерам за розуміння ситуації, ми завжди знаходили порозуміння та компроміс із кожним орендодавцем. Ми не воюємо між собою. 

JYSK інвестує маржу у виторги, надає знижки, проводить акції, активно рекламує та запрошує покупців у свої магазини. Звичайні ціни з довоєнного періоду не переглядалися, попри інфляцію витрат. Скажу більше, JYSK завозить зараз повний асортимент товарів, незважаючи на те, що частина з них не підпадають під критичний імпорт, розуміючи, що за них доведеться здійснювати оплати постачальникам у майбутньому по зовсім іншому курсу. Багато орендодавців не знають цих та інших деталей господарської діяльності орендарів. Мабуть, і не потрібно, в орендодавців вистачає свого клопоту. Що я бачу, то це довіру до того, що JYSK робить все можливе для ведення господарської діяльності на максимальному рівні в наявних умовах, а також бажання допомогти з боку переважної більшості орендодавців. За що ми щиро вдячні. 

Наскільки сильно відчула компанія логістичні проблеми? Як їх вирішували? 

За ці три місяці ми пройшли від повної зупинки всіх поставок до повного їх відновлення. Правда, на частині магазинів поставки все ще відсутні. Безпека насамперед.

В одному зі своїх інтерв’ю Ви повідомили, що близько 80% всієї продукції JYSK поставляється в Україну з розподільчих центрів в Європі. Інші 20% це склади/розподільчі центри в Україні чи прямі поставки в магазини? І чи зміниться це співвідношення 80/20?

Відверто кажучи, ми не рахували, але частка імпорту точно не зменшилася. Більшість вітчизняних постачальників, нехай із затримками, але відновили поставки на центральний склад, магазини та розподільчі центри в Європі. Нині мені відомо лише про єдиний випадок, де місцева компанія ще не відновила діяльність – це постачальник каркас-сіток, що використовувалися як основа для матраца в ліжках. Нині ця продукція заміщена аналогічними артикулами з розподільчих центрів у Європі. 

photo_2022-06-18_10-13-49.jpgЯкі зміни відбулися в роботі магазинів JYSK, асортименті товарів, відвідуваності та продажах?

Ми відзначаємо суттєві й різносторонні зміни в географічній структурі відвідування магазинів і продажах. Так, у західному регіоні, приміром, більшість локацій JYSK у травні-червні показали приріст за кількістю продажів і відвідувачів. Цьому сприяло як і збільшення кількості населення міст внаслідок переміщення людей зі східної та південно-східної частин України, так і перерозподіл надлишків сезонного садового асортименту, який ми «успішно» встигли завезти напередодні війни з південно-східних магазинів JYSK у магазини, що розміщуються в західному регіоні країни. 

Якщо говорити про товарну структуру продажу, то найбільше падіння показує саме садовий асортимент. Це і зрозуміло – для частини українців придбання садових меблів втратило актуальність. 

Загалом по мережі, якщо порівнювати виторги рік до року чи факт до плану, то з початку війни JYSK в Україні показує негативні індекси. Магазини на окупованій території, знищені магазини, вимушено закриті, а також приміщення, що розташовані в географічній близькості одні до одних, тощо – якщо врахувати все це та реальність війни й воєнного стану, то фінансові результати діяльності не потребують додаткового пояснення. 

Розкажіть про волонтерську місію компанії «JYSK Україна». 

JYSK був в Україні до війни, з Україною під час війни й обов’язково буде після перемоги. Компанія відіграє важливу соціальну та гуманітарну роль і розуміє це. Кожне збережене робоче місце, кожне створене робоче місце, кожний десяток мільйонів закуплених нами товарів в українських постачальників підтримують країну і наближують її до перемоги. 

На початку війни ми не вели жодного спеціального обліку допомоги, яку компанія надавала всім, кому вона була потрібна. Ми говоримо про мільйони гривень – ціна товарів, які було безкоштовно надано волонтерам, лікарням, до прихистків для переселенців тощо.

Трошки згодом ми збирали гроші на відбудову ліцею в Ірпені. Так, 10% від виторгу магазину JYSK у Бучі під час акції відкриття було передано на фінансування відновлювальних робіт. Це і співпраця з БФ «Крила надії» у Львові, де понад 250 000 гривень було надано на закупку медичного обладнання для спеціалізованої дитячої лікарні. Це і співпраця з БФ «Повернись живим», де знову ж таки частка обороту була надана на благодійну допомогу. Зараз ми плануємо чергову активність, де хочемо залучити лояльних покупців, які довіряють JYSK, для збору грошей на благодійну допомогу. 

Я можу ще довго перераховувати – це й ініціатива колег JYSK з інших країн і материнської організації, які зібрали мільйони гривень на підтримку своїх колег в Україні, це й постійні збори працівників компанії на бронежилети, каски та інше необхідне обладнання для колег, яких призвали до лав ЗСУ та ТрО. 

Приємно бачити, що в JYSK немає байдужих, і єдність співробітників справді вражає.