02.03.2021

Поетичний предметний дизайн: творчий підхід Дмитра Козіненка

Дмитро Козіненко. ФОТО: МИКИТА ЗАВІЛІНСЬКИЙ

Дмитро Козіненко працює у галузі предметного дизайну майже 10 років, його роботи втілюють у життя і вітчизняні, й закордонні виробники, такі як Roche Bobois і Durame. Низка проєктів Дмитра Козіненка увійшла до книги PRODUCT DESIGN in Ukraine від видавництва CP PUBLISHING. «Задумуючи новий предмет, я намагаюся забути все, що знаю, але водночас бути в потрібному контексті. У цьому балансі є мистецтво предметного дизайну», – каже він.

Інтерв’юер: Люсія Бондар


Розкажіть про ринок предметного дизайну в Україні. Наскільки він розвинений? Чи складно українським предметним дизайнерам у пошуку виробників і просування себе в Україні та на міжнародній арені?

Говорити про те, сформований ринок предметного дизайну в Україні чи ні, на мою думку, не дуже доречно, оскільки це перманентний процес. Якщо раніше точкою відліку був європейський ринок, то зараз багато українських дизайнерів шукають свій власний шлях, хоча я переконаний, що дизайн не має національності та необов’язково має бути прив’язаний до конкретної географічної місцевості. Також я не прихильник погоні за трендами та модою. Думаю, потрібно прагнути того, щоб стілець виглядав однаково актуальним як сьогодні, так і через 10 років.

Безумовно, український дизайн останнім часом тішить своїми успіхами, й ця тенденція посилюватиметься. Оскільки в нашій країні поки не так багато виробництв, готових співпрацювати із запрошеними предметними дизайнерами, багато хто створює власні бренди та займається всіма етапами самостійно: від першого начерку до відправки виробу клієнту. Це накладає певний відбиток на образ сучасного українського дизайну. Якщо говорити про закордонні компанії, укласти контракт на виробництво свого предмета досить непросто, але можливо. Насамперед складність пов’язана з величезною конкуренцією в дизайнерському середовищі.


Розкажіть про Вашу освіту. Де Ви її здобули?

За фахом я художник-графік, закінчив кримський філіал Української академії друкарства та мав за професією працювати у видавництві, але рано зрозумів, що це не зовсім моє, тож «переключився» на дизайн меблів та інтер’єрів. У відсутності профільної освіти є свої плюси та мінуси, принаймні я відчуваю себе досить вільним і в моєму дизайн-мисленні є багато «повітря». З інститутського минулого в мене залишилося невелике хобі – сучасний живопис (точніше аплікація і колаж); хотілося б мати більше часу на це захопливе заняття.


Чи пам’ятаєте Ви свою першу роботу власне як предметного дизайнера? Якою вона була?

Одним із перших спроєктованих мною предметів, які я пам’ятаю, був концепт дерев’яного обіднього стільця (приблизно у 2013 році). Можу тільки сказати, що зараз мені на нього досить потішно дивитися.


Як би Ви описали свій стиль у роботі над дизайном предметів?

Якщо постаратися вміститися в одне слово – то, мабуть, поетичний. Щоразу, задумуючи новий предмет, я намагаюся забути все, що знаю, але водночас бути в потрібному контексті. У цьому балансі є мистецтво предметного дизайну. Я працюю «широкими мазками», намагаюся насамперед знайти загальний образ об’єкта, а потім уже вимальовувати дрібні деталі. Іншими словами, маючи в арсеналі лише кілька букв, я прагну розповісти захопливу історію.


Скільки всього робіт і колекцій Ви створили за роки роботи та які нагороди отримали?

Точної кількості не знаю. Я ніколи не рахував ні свої роботи, ні нагороди та перемоги в конкурсах. Для мене цікавий насамперед процес творчих пошуків, тому проєктів (як реалізованих, так і концептів) накопичилося чимало. Особисто для мене однією з найбільш значущих є перемога в конкурсі з дизайну Cristalplant Design Contest у 2018 році, організованому спільно з легендарним брендом Falper.


Над якими предметами Ви працюєте зараз?

Наразі в мене в роботі не менше восьми нових продуктів, кожен із них на різній стадії опрацювання. Переважно це предмети для перспективного українського бренду Wоо. Також намагаюся знаходити час для власних концептів, для душі, не прив’язаних до якогось виробника чи ринку загалом.


Наскільки критично Ви ставитеся до своїх робіт? Як довго може тривати процес їх розроблення?

Можу з упевненістю сказати, що я доволі самокритичний. Мені мало що подобається з того, що я роблю. А якщо подобається сьогодні, то за місяць навряд чи буде. З одного боку, це не дуже продуктивно, але з іншого – змушує рости над собою та рухатися вперед. Процес розроблення предмета може тривати дуже по-різному. Це залежить і від складності завдання, і від того, чи створюю за запитом від фабрики або за власним бажанням. Зазвичай мені набагато легше та цікавіше працювати над концептуальними речами, які не призначаються для когось конкретно. Але бувають і винятки.


Чим Ви надихаєтеся на роботу, звідки берете ідеї?

Я завжди беру натхнення «зсередини». Ба більше, для мене натхнення – це просто належна концентрація над креативним завданням. Чим глибше та повніше занурюєшся у творчий процес – тим ціннішу ідею можна знайти. Загалом у мене ніколи не було проблем із пошуком ідей, а швидше навпаки, зупинитися на якійсь одній із багатьох. Іноді виникають сумніви: а чи дійсно це найкращий варіант із можливих? Із досвідом приходить відчуття, яке я називаю «дизайн-інтуїцією», яка підказує, що ця річ неодмінно має з’явитися на світ.


За ким із предметних дизайнерів Ви слідкуєте? Чиї роботи Вам подобаються найбільше?

Їх доволі багато, всіх не перелічити. Я дуже ціную спроби відійти від шаблонів і свободу думки. Мені близькі предмети, в яких «щось сказано».


З якими українськими та закордонними фабриками Ви працюєте? Як налагоджуєте співпрацю?

Я співпрацюю з такими закордонними фабриками, як Roche Bobois (Франція), Durame (Італія), що вперше представили дві мої розробки на Brera Design District у Мілані у 2016 році, а також із Breitenthaler (Австрія), WOWDSGN (Китай) та іншими. З багатьма наразі ведуться переговори та готуються прототипи. Деякі з них самі зв’язалися зі мною, а деяким я надсилав свої концепти, які їх зацікавили.

З українських компаній – це насамперед Wоо, де я наразі працюю артдиректором. Ми готуємо чимало цікавих новинок спільно з цим брендом. Для мене важлива ця співпраця, і я намагаюся зробити гідний внесок у її розвиток.


Розкажіть про особливості співпраці з виробниками. Від чого залежить винагорода дизайнера?

Зазвичай укладається угода з виробником, згідно з якою автор предмета отримує роялті – відсоток від продажу кожної одиниці, хоча на моїй практиці був досвід розробки дизайну за разовий гонорар. Так чи інакше, виготовлення меблів – це бізнес, виробнику треба заробляти гроші, тож основний критерій у виборі предмета – його комерційний потенціал, який складається з безлічі чинників, зокрема й частки удачі.


Чим співпраця із закордонними фабриками відрізняється від роботи з українськими виробниками?

На мою думку, з місцевими компаніями, зі зрозумілих причин, легше з погляду комунікації, але складніше з погляду виробництва. Буває непросто домогтися потрібної якості, але наразі це змінюється на краще. Також треба намагатися максимально докладно продумувати конструктив предмета на початковому етапі.

Із закордонними компаніями авторський нагляд відбувається найчастіше через електронну пошту, що створює певні труднощі. З іншого боку, іноземні виробники набагато сміливіші перед «технічними викликами»: якщо ідея особливо цінна – вони всіляко намагатимуться втілити її максимально близько до початкової, навіть якщо це потребуватиме великих виробничих і технічних зусиль (хоча собівартість і доцільність продукту теж ніхто не скасовував).


Чи отримували Ви замовлення на розроблення меблів від бізнесів, наприклад, для об’єктів комерційної нерухомості?

Наразі я розробляю лінійку офісних меблів для офісу-шоуруму. Передбачається подальший запуск їх серійного виробництва. Це складне та цікаве завдання, сподіваюся, воно втілиться в життя.


Як пандемія коронавірусу вплинула на роботу предметних дизайнерів?

У зв’язку з пандемією змінилося багато суспільних процесів у всьому світі, і це певним чином позначилося й на галузі предметного дизайну. Особисто для мене головна зміна – це трансформація формату презентації новинок меблевих виробників. Індустрія все більше рухається в онлайн, що сприяє розвитку різних маркетингових і ринкових підходів.


Низка Ваших робіт увійшла до першої книги про предметний дизайн в Україні. Скажіть, чому важливі такі проєкти, як видання PRODUCT DESIGN in Ukraine.

Поява PRODUCT DESIGN in Ukraine важлива насамперед тим, що книга розповість великій кількості людей про наявність такого явища, як український дизайн, про те, як важливо розвивати цю галузь у нашій країні та яких успіхів ми вже досягли.


Ці та інші об’єкти предметного дизайну від українських дизайнерів, архітекторів, студій представлені на сторінках книги PRODUCT DESIGN in Ukraine.
Докладніше про це видання та для замовлення: www.cp-publishing.com.ua
+38 (099) 775 47 19

Інтерв'ю опубліковане в журналі Commercial Property №2(210) лютий 2021.