11.01.2023

Placemaking: виклики, зміни, можливості

Війна має значний вплив на галузь нерухомості та ритейлу. В індустрії placemaking (створення середовища проживання та громадських місць) слід враховувати як виклики, спричинені війною (наприклад, міграція населення), так і зміни, які простежувалися ще до її початку, проте не втратили актуальності й лише посилюватимуть значення на нашому ринку. 

Текст: Ганна Корягіна, CEO компанії «Nhood Україна»


Початок 2022 року можна б було охарактеризувати першими ознаками покращення ситуації на ринках нерухомості та ритейлу зокрема після потрясінь, викликаних COVID-19. Але ж зміни, пов’язані з початком повномасштабної війни в Україні, принесли суттєві погіршення макроекономічних і геополітичних умов, які обтяжили галузь у другій половині року та продовжують стримувати планування щодо наступних кроків у 2023 році.

В індустрії placemaking (тобто створення середовища проживання та громадських місць) в поточному році слід враховувати наступні чинники

  • значний вплив війни в Україні на галузь нерухомості та ритейлу; 

  • постійне підвищення відсоткових ставок і, як наслідок, відсутність можливості фінансувати розвиток бізнесу для низки ритейлерів і девелоперів; 

  • порушення ланцюгів постачання та необхідність перегляду стратегії розвитку бізнесів; 

  • міграція населення, що впливає, зокрема, на перегляд складу орендарів у торгових об’єктах, щоб відповідати не тільки очікуванням клієнтів, але й новій купівельній спроможності, яка не буде посилюватися в найближчі місяці. 

Виклики та можливості

Така ситуація одночасно ставить певні виклики. Зокрема, міграція населення призводить до перегляду бізнесами ринків для діяльності, наприклад, торговельні мережі актуалізують плани розширення. Ринки, які раніше демонстрували потенціал зростання, нині стикаються із ширшим спектром ризиків – від політичних до соціальних.

Водночас все ще існують деякі можливості для учасників галузі нерухомості. Хотілося б виділити деякі з них. 

По-перше, слід розуміти важливість обов’язкової наявності двох каналів продажів: онлайн та офлайн. Чому це важливо? Вони не конкурують, а підтримують один одного, що позитивно вплине не лише на трансформацію шляху клієнта, але й на диверсифікацію ризиків – як для ритейлерів, так і для орендодавців. Тому девелоперам, зокрема, цей виклик варто взяти за ключове правило від самого початку створення проєктів, впливаючи та змінюючи архітектуру та концепції ТРЦ, включаючи в них розподільчі центри, складські приміщення та всю необхідну інфраструктуру для забезпечення ефективного функціонування обох каналів продажу.

Ще один виклик-можливість – це розвиток багатофункціональних форматів. Наприклад, визначення торговельного центру переживає свою еволюцію. Це можна розглядати як виклик і можливість для орендодавців пропонувати відвідувачам більш захопливий досвід, який дасть змогу підвищити показники трафіку завдяки посиленню поточних непікових періодів і створенню більшої кількості причин для відвідування проєкту. 

Якщо міркувати про багатофункціональність іще ширше, не на рівні окремих об’єктів, а міських територій, тут ми беззаперечно приходимо до концепції 15-хвилинного міста (для густонаселених територій) і 30-хвилинної території (для середніх і малонаселених територій), автором якої є Карлос Морено. Зокрема, концепція 15 хвилин як моделі девелопменту перебуває на вершині своєї актуальності. Основна її мета полягає в розвитку нової міської та територіальної практики використання простору, яка ґрунтується на принципі передбачення довгострокової соціальної поведінки. Тому placemaking проєкти мають передбачати всю необхідну інфраструктуру: ділові, торгові, спортивні, освітні, медичні рішення тощо.

Довготривалі зміни

Ми живемо в умовах перманентних фундаментальних і довготривалих трансформацій. Індустрія placemaking продовжить процес еволюції, маючи на увазі ключові складові проєктів, сервісів, розвиток форматів ритейлу, посилення взаємодії різних функцій, каналів продажів тощо.

Ще однією з довготривалих змін є вплив сталого розвитку. Навіть ключова тема міжнародної виставки нерухомості та ритейлу MAPIC 2022 була оголошена як «Люди. Планета. Прибуток: Навігація роздрібної торгівлі до більш «людського» світу». Сталий розвиток та ESG прийшли в галузь і лише посилюватимуть свій вплив.

Говорити про розвиток, коли в Україні, географічному центрі Європи, йде повномасштабна війна й щодня збільшується кількість загиблих серед військових і цивільних, пошкоджено понад 900 000 м2 торгових центрів і більше 45 мільйонів м2 житлового фонду, досі складно, навіть сюрреалістично. Але вже зараз необхідно готувати процес відновлення України та пошуку нових технологій будівництва. Якщо провести паралель, то не може організм бути здоровим і розвиватися, маючи у серці ракову пухлину. Відновлення країни стане унікальною можливістю використати найкращі та найреволюційніші практики, це буде винятковий шанс для індустрії. Компанія «Nhood Україна» також долучається до цього процесу. Разом із Neo-Eco Ukraine ми працюватимемо над відбудовою житла в Гостомелі: загалом близько 340 квартир у семи будинках. Безпосередньо наша компанія розроблятиме концепцію забудови, в якій буде інтегровано вже згаданий принцип 15-хвилинної доступності для вирішення максимальної кількості запитів місцевого населення на мінімальній відстані.