06.06.2022

Оцінка об’єктів, знищених і пошкоджених внаслідок військової агресії. Роз’яснення від Олени Шуляк

Громадяни України матимуть право на компенсацію за пошкоджене та/або знищене нерухоме майно. Одним із етапів для її отримання є обстеження можливості/неможливості відновлення об’єкта й оцінка вартості його відновлення. Хто відповідальний за ці процеси і чи запущені вони, хто акумулюватиме інформацію та матиме до неї доступ, які подальші кроки для отримання відшкодування роз’яснення від Олени Шуляк, заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.


Розкажіть, будь ласка, хто відповідальний за оцінку руйнувань і пошкоджень об’єктів будівництва (інфраструктурних, житлових тощо) і проводить таку оцінку? Який це орган чи команда?

1 квітня 2022 року Верховна Рада в першому читанні прийняла проєкт закону ​​«Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації» (№7198). Відповідно до нього, для розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджене та знищене житло виконавчий орган сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради за місцем знаходження цих зруйнованих об’єктів створює Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації.

Ця комісія відповідно до законопроєкту:

1) забезпечує обстеження можливості/неможливості відновлення об’єкта нерухомого майна. Зокрема, обстеження буде проводитись виконавцями робіт (послуг), пов’язаних зі створенням об’єктів архітектури (обстеження проводиться щодо будівлі в цілому);

2) забезпечує проведення оцінки вартості відновлення пошкодженого об’єкта або оцінки відновлення пошкодженого спільного майна багатоквартирного будинку.

До речі, обстеженню й оцінці підлягатимуть такі пошкоджені об’єкти:

а) квартири, інші житлові приміщення в будівлі, приватні житлові будинки, садові та дачні будинки;

б) об’єкти будівництва (багатоквартирні будинки, приватні житлові будинки, садові та дачні будинки), у яких були зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції (за винятком світлопрозорих і заповнення двірних прорізів) та щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт;

в) складові частини об’єктів (квартири, інші житлові приміщення в будівлі), визначених підпунктом «б» цього пункту, які після прийняття в експлуатацію є самостійними об’єктами нерухомого майна;

г) спільне майно багатоквартирного будинку.

Обстеження щодо можливості або неможливості відновлення житла буде проводитись виконавцями робіт, які пов’язані зі створенням об’єктів архітектури відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва.

Яка процедура оцінки руйнувань і пошкоджень? Чи залежить ця процедура від функціонального призначення об’єкта, від форми власності (державна, приватна юридична чи фізична особа, колективна)?

Оцінка вартості відновлення житла або оцінка відновлення пошкодженого спільного майна багатоквартирного будинку проводиться, щоб визначити розмір грошової компенсації, яка необхідна для відбудови відповідного об’єкта.

Так, оцінці передуватиме обстеження житла, яке буде проводитись виконавцями робіт, які пов’язані зі створенням об’єктів архітектури відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва. До речі, така оцінка буде проводитися і до знищених об’єктів.

Після цього будуть оцінювати вартість пошкоджень для того, щоб визначити компенсацію. Важливо, що для вщент знищених об’єктів нерухомого майна оцінка не проводитиметься.

Під час проведення оцінки встановлюється ступінь пошкодження об’єкта, ціна його відновлення та наявність/відсутність статусу пам’ятки культурної спадщини.

Безпосередньо методика проведення оцінки визначатиметься Кабміном. 

Які об’єкти не будуть проходити таку оцінку?

Законопроєктом №7198 передбачається, що обстеження щодо можливості  відновлення об’єкта буде проводитись щодо всіх пошкоджених і знищених об’єктів нерухомого майна.

Але якщо за результатами обстеження буде визначено, що житло вщент знищено, то оцінка вартості відновлення проводитись не буде (адже така оцінка необхідна для виділення грошових коштів для відбудови). Зі свого боку, компенсація за повністю знищене житло надаватиметься у вигляді об’єкта нерухомого майна (тому й вже згадана оцінка не потрібна).

Але наголошу: такий порядок передбачений першим читанням законопроєкту, до другого він може бути змінений.

Чи виділяються бюджетні кошти на процедуру оцінки?

Як я вже розповідала, оцінку проводитиме Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації у межах розгляду заяви про надання компенсації. Так, обстеження та оцінка будуть фінансуватися бюджетним коштом. Також отримувач компенсації, за бажання, може замовити обстеження й оцінку до подання заяви про отримання компенсації та додати її до заяви.

Як щодо об’єктів бізнесу торгових центрів, складів, офісних центрів, виробничих приміщень тощо? Хто проводить оцінку бізнес самостійно та своїм коштом? Чи може бізнес звернутися до держави за оцінкою руйнувань і пошкоджень своїх об’єктів?

Законопроєкт №7198 не передбачає проведення такої оцінки. Військовою агресією росії спричинено жахливі наслідки для економіки України. Тому в умовах війни та в післявоєнний період держава має обмежені фінансові можливості, на жаль. Водночас кількість громадян України, які потребують компенсації за пошкоджені/знищені окремі об’єкти нерухомого майна, є достатньо великою. Тому цим проєктом закону ми передбачили компенсацію винятково для житла. Але ми не виключаємо подальше поширення компенсації для інших категорій осіб, коли з'явиться фінансова можливість.

Чи запущений уже процес оцінки пошкоджень і руйнувань? Якщо так де він вже проводиться, який обсяг роботи вже виконано?

Процес оцінки вартості відновлення пошкодженого майна багатоквартирних будинків ще не запущений. Але 5 квітня 2022 року Кабмін прийняв постанову №423 «Про внесення змін до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва», якою серед іншого передбачено механізм проведення обстеження пошкоджених будинків внаслідок збройної агресії росії. Так, обстеження будівель і споруд здійснюватимуть після виконання робіт із розмінування, аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.

Хто акумулюватиме інформацію щодо руйнувань і пошкоджень і хто має до неї доступ? Чи буде вона відкритою?

Інформація акумулюватиметься в Держреєстрі майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією росії. Це єдина державна інформаційно-комунікаційна система, яка призначена для збирання, накопичення, обліку, обробки, зберігання та захисту інформації про майно, яке постраждало від російських окупантів. Додам, що інформація, внесена до Реєстру, є відкритою та загальнодоступною, крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків, паспортних даних, місця проживання фізичної особи, інших персональних даних. 

Зокрема, доступ до цієї інформації буде у: 

1) Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації;

2) органів місцевого самоврядування;

3) державних органів;

4) місцевих держадміністрацій;

5) центрів надання адміністративних послуг;

6) нотаріусів;

7) виконавців робіт, які пов’язані зі створенням об’єктів архітектури;

8) оцінювачів майна;

9) виконавців комунальних послуг;

10) об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, управителів багатоквартирних будинків, гуртожитків, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які забезпечують утримання відповідних будинків;

11) інших осіб, визначених Кабміном у Порядку функціонування Реєстру пошкодженого та знищеного майна.

Які подальші кроки після оцінки що далі відбуватиметься з пошкодженими/зруйнованими об’єктами? Хто може претендувати на компенсацію? Чи вже розроблена процедура/механізм отримання компенсації?  

На отримання компенсації матимуть право громадяни України, які є власниками пошкоджених та/або знищених об’єктів нерухомого майна; особи, які здійснили інвестування та фінансування будівництва об'єктів житлового будівництва, щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт та які не прийнято в експлуатацію;  члени житлово-будівельних кооперативів, які викупили квартиру, інше житлове приміщення кооперативу, але не оформили право власності на нього; а також  спадкоємці житла.

Отримувати компенсації люди будуть у такому порядку: спочатку ​подання отримувачем компенсації відповідної заяви, потім відбуватиметься ​розгляд цієї заяви Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації. Остання встановить підстави для отримання компенсації, пріоритетне право на отримання компенсації, після чого відбудеться збір документів та інформації, яка необхідна для прийняття відповідного рішення.

Після прийняття рішення про надання компенсації виконавчий орган ради її призначить. Строк розгляду заяви Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації не перевищуватиме 30 календарних днів з дня подання. Важливо, що рішення про надання компенсації спадкоємцю приймається після отримання свідоцтва про право на спадщину, а якщо людина не подала всі необхідні документи через їх втрату, то доведеться також зачекати на відновлення відповідних документів.