07.08.2021

Майбутнє ритейл-простору – питання завжди відкрите

Крістіаан Ріккерс

ФОТО: JOSDEVRIES

Онлайн-шопінг, урбанізація, стійке мислення – одні з чинників, які, як каже Крістіаан Ріккерс (Christiaan Rikkers), генеральний директор компанії JosDeVries, визначають майбутнє ритейл-сектора. Торік до цього переліку додалася пандемія. Вона привела до низки нововведень у торгових просторах. Це, як зазначив Крістіаан Ріккерс, функціональні зміни. А попереду на гравців ринку ритейлу чекає період пошуку відповідей на фундаментальніші питання.

Текст: Тетяна Антонюк

З яким настроєм Ви входили у 2020 рік? Як змінилися очікування з початком пандемії?

На початку 2020 року ми з користю провели час на виставці EuroShop*, зустріли там багатьох людей, що надихають. Також ми випустили десяту книгу From Spaces to Places. Наша компанія справді вірить, що ми маємо переосмислити значення фізичного простору. Адже він створюється через взаємодію людей, і ми всі разом додаємо йому цінності. Ритейл є важливою частиною цього спільного простору. Онлайн-шопінг, урбанізація та стійке мислення – все це мало значний вплив на його майбутнє. Пандемія дала нам ще одну підставу переосмислити значення фізичного простору. Роздрібна торгівля змінюється постійно, ми маємо можливість переоцінити та використати нашу креативність, щоб запропонувати нові ідеї, які зроблять безбарвні та застарілі простори захопливими, інтерактивними та динамічними.

Світовий сектор ритейлу живе в реаліях пандемії більше року, він пережив кілька хвиль коронавірусу. Як COVID-19 вплинув на цей сектор?

Це справжні американські гірки. Багато ритейлерів не були готові до таких кардинальних змін, оскільки вони здебільшого були зосереджені на повсякденному бізнесі: створенні найкращого шопінг-досвіду для клієнтів. Ми багато говорили з ритейлерами про їхнє стратегічне позиціювання та можливості планування на майбутнє. Ми бачимо його за трьома сценаріями: передбачуване майбутнє, непередбачуване майбутнє та немислиме майбутнє. Компанії завжди намагаються дивитися вперед і бути готовими до будь-якого майбутнього. Це те, як бути лідером на своєму ринку та випередити конкуренцію. Проте питання в тому, до яких змін дійсно можна підготуватися та як саме?

Як змінився шлях клієнта, його потреби?

Поведінка споживачів постійно змінюється, саме це робить нашу працю настільки цікавою. Ми вважаємо, що споживач не мислить каналами та форматами; він лиш хоче отримати необхідне рішення в потрібний момент, яке зробить його життя простішим або яскравішим, або і таким, і таким разом. Час постійно підганяє, і ми шукаємо баланс між тим, що ми маємо робити в житті, і тим, що хочемо. Під час пандемії ми шукали зручність у безпеці власних будинків. Доставка їжі додому через кур’єрські сервіси на кшталт платформи Uber Eats була надзвичайно популярною, але ми також не залишали поза увагою супермаркети та продовольчі ринки, які можуть запропонувати прості, смачні та якісні продукти. Ми віримо, що навіть після повного відкриття ресторанів нові сервіси й умови залишаться частиною нашої моделі харчування.

Як ритейлери адаптували торгові простори до нових реалій? Чи відбуваються якісь суттєві зміни?

Звісно, в магазинах відбулося багато очевидних змін, таких як установка санітайзерів та облаштування кас самообслуговування. Але це більш функціональні зміни. Ми думаємо, що наступний період стосуватиметься пошуку відповідей на фундаментальніші питання, що постали через нову поведінку клієнтів: як ритейл шукатиме точки опори у «новій нормальності», як ми відповідатимемо на потреби споживачів, як ритейлери готуватимуться до криз у майбутньому?

Що б Ви порекомендували ритейлерам? Які нові рішення в архітектурі, дизайні, організації просторів тощо вони можуть впроваджувати?

Ми віримо, що кожна компанія, яка претендує на лідерство, має починати з чіткої концептуальної стратегії, яка формує основу для всіх майбутніх концепцій, дизайну й архітектури. Нині фокус робиться на створенні гнучкого та динамічного дизайну магазину, який змінюється з часом. Наприклад, за допомогою облаштування спеціальних місць у магазині для тематичного та міжфункціонального мерчендайзингу.

Як ще один приклад можна навести магазин Varus у Києві на вул. Вишгородській. У цьому супермаркеті облаштовані місця, метою яких є створення емоцій і вражень. Надихаючись продовольчим ринком, ми осучаснили та розширили спеціальні відділи свіжих продуктів: тепер ці простори відповідають потребам клієнтів. Також передбачені рішення з готовими стравами. Зокрема, є кафе Varus Café. Воно є прикладом того, як ритейлери відповідають на зростаючий попит на готові теплі та холодні страви. Усе це в поєднанні з дуже виразним дизайном, безумовно, робить його магазином майбутнього.

На Вашу думку, що чекає на сектор продовольчого та непродовольчого ритейлу в майбутньому?

Ми із захопленням досліджуватимемо це майбутнє разом із ритейлерами та разом із ними прийдемо до визначення того, як же зміниться фізичний простір. Але він точно буде стійким і в ньому буде враховано кожну деталь, він сприятиме соціальній взаємодії та, звісно, буде націлений на комерційний успіх.

JOSDEVRIES

Компанія JosDeVries (JDV) має понад 30 років досвіду роботи. Вона працює в декількох напрямах: розроблення стратегії проєктів, дизайн, архітектура, комунікації та пропонує цілісний підхід – від стратегії до реалізації. JDV має офіси в Мюнхені (Німеччина), Маарссені (Нідерланди) та Москві (Росія), обслуговує клієнтів по всій Європі, в Африці та на Близькому Сході. Працює як з великими брендами, так і місцевими компаніями. Серед її клієнтів − Shell, Edeka, VodafoneZiggo, Х5 Retail Group, Gourmet, Boon's Markt, Safari Center, Varus та інші.

БЕЗПЕЧНИЙ МАГАЗИН

Компанія JosDeVries підготувала перелік із 10 ідей, як створити «захищений від вірусів» магазин.

cp215-27.png

*Найбільша у світі виставка з інвестицій у ритейл.