20.05.2022

Костянтин Сконечний, PERIMETER COMMERCIAL: «Іноземні клієнти реагують більш лояльно й оптимістично»

Нині компанія PERIMETER COMMERCIAL, яка займається генеральним підрядом і надає сумісні послуги, відновила роботу над трьома проєктами в Києві. Всі вони офісні приміщення чи будівлі. Цікаво, що, як зазначив Костянтин Сконечний, власник і СЕО компанії PERIMETER COMMERCIAL, першим повернувся до облаштування офісу іноземний інвестор, а от українські замовники пожвавилися пізніше.

Як компанія PERIMETER COMMERCIAL організувала роботу своєї команди після початку повномасштабних воєнних дій в Україні, на яких завданнях сфокусувалася? Розкажіть про волонтерську діяльність компанії, зокрема про роботу з фондом Dopomoga.Razom. 

Як і більшість компаній і брендів, ми не були готові до вторгнення та початку воєнних дій. Ми розуміли всі ризики, але сподівалися на інший розвиток подій. У таких кризових ситуаціях перше, що потрібно зробити, це забезпечити безпеку своїй команді та рідним. Власне, що ми й зробили. Вся наша команда перебазувалася до безпечних місць, тим, хто не мав змоги зробити це самостійно, ми оперативно надали допомогу. Багато сімей були вивезені на захід України. 

Далі відбулося екстрене онлайн-зібрання команди з обговоренням тактичних дій по роботі з партнерами та клієнтами. Ніхто не збирався зупинятися, робота продовжувалася. 

За декілька днів до повномасштабної війни ми підписали два проєкти на генеральний підряд загальною площею 3500 кв. м, по яким було отримано авансування в розмірі 70% від загальної суми контрактів. У зв’язку з перебігом подій клієнти дали запит на повернення коштів і призупинення роботи. Ми погодили це рішення та повернули аванси в повному обсязі, розуміючи, що продовжимо співпрацю із замовниками після закінчення активних воєнних дій. Ми довіряємо нашим клієнтам і розуміємо: щойно буде можливо запустити роботу, ми це зробимо разом із ними й виконаємо все в необхідні терміни. Щодня ми активно комунікуємо з ними, проводимо онлайн-зустрічі, триває обговорення та затверджуються дати рестарту. 

Одночасно з вирішенням робочих питань у перші тижні масштабного вторгнення ми прийняли швидке рішення із запуску соціального проєкту разом з нашими партнерами, ІТ-спеціалістами та логістичними компаніями. Команда PERIMETER COMMERCIAL запустила координаційну платформу, щоб швидко й організовано відправляти гуманітарну допомогу всередині нашої країни та з-за кордону. Також нашою ціллю було масштабування виробництва, щоб якнайбільше захисників отримали якісний одяг та оснащення, а діти та сім’ї мали необхідні речі, їжу та медикаменти. Вся робота проєкту Dopomoga.Razom публікується на офіційних сторінках у соцмережах, деталі також є на його веб-сайті. Робота команди Dopomoga.Razom – це великий внесок в економіку нашої країни та допомога тим, кому це потрібно. 


Чимало компаній сфери нерухомості та будівництва призупиняли роботу на певний період, а нині її відновлюють. Як було з PERIMETER Commercial? Чи зупиняли роботу? І якщо так, то коли почали відновлювати активність?

Як я казав, ми не призупиняли роботу. Був час, коли компанія займалася лише перевезенням команди в безпечні місця, але це так само робота. Водночас ми продовжували комунікацію з клієнтами. 

Нині наша компанія працює, наш офіс на вул. Ярославів Вал у Києві, куди ми нещодавно переїхали, відкритий.

Перший об'єкт, де ми відновили активну роботу, розташований у Києві. Це сталося 13 квітня. Близько тижня ми чекали на зворотний зв'язок від клієнта, з його головного офісу зі Швеції, про можливість відкрити об'єкт і приступити до робіт. Ми вкрай вдячні їм за віру, що Україна переможе! 

Також відновлюємо роботу ще по об’єкту в Києві, це реконструкція адміністративної будівлі на Подолі, та готуємо до здачі об’єкт для офісу компанії «Метінвест».

Тож нині в нас активні три проєкти й ми ведемо переговори щодо відновлення робіт ще на двох локаціях у столиці.


Як змінився штат компанії за цей час: він скоротився, залишився без змін? Можливо, компанія розширюється?

Штат компанії залишився без змін, кожен член нашої команди отримав фінансову допомогу й за ним зберігається робоче місце. 

До того ж ми розраховували й розраховуємо на розширення команди, тому завжди раді професіоналам із будівельної галузі. Ті, хто має досвід роботи та хоче працювати, може звернутися до нас і надіслати резюме. Ми завжди на зв’язку.


Як здебільшого реагують Ваші закордонні й українські клієнти на роботу під час війни? 

Як не дивно, але іноземні клієнти реагують більш лояльно й оптимістично, власне завдяки ним ми й почали так рано повертатися до роботи. Щодо українських клієнтів, то пожвавлення спостерігається вже після 9 травня. Це логічно, адже всі очікували на провокації, сирени й обстріли. Нині всі повертаються до більш-менш звичного життя. І це правильно. 


Яка ситуація з проєктами, над якими працювала компанія на момент ескалації воєнних дій? Яка частина з них заморожена, над якими відновили роботу, а скільки, можливо, вже не будуть «реанімовані»?

На момент ескалації на етапі завершення був об'єкт для офісу компанії «Метінвест» загальною площею 2000 кв. м. Інших замовників, на жаль, поки назвати не можемо, оскільки ми завжди підписуємо NDA. Нині ми впевнені в тому, що всі проєкти, які були підписані до 24 лютого, відновляться.

Стосовно об’єктів, які були пріоритетом цього року й ми готували все для підписання, то вони, швидше за все, перенесуться на наступний рік. 


Чи зверталися до компанії з новими замовленнями за останні 2,5 місяця? Чи відчувається пожвавлення в будівельній галузі? 

За цей період до нас зверталися дві компанії для розрахунку проєктів і складання бюджетів. Пожвавлення серед іноземних та українських компаній ми вже можемо бачити, але глибше на це питання можна відповісти через місяць. Зацікавленість у будівництві була й буде, залишається питання часу, коли будуть прийняті рішення стосовно старту робіт.


З досвіду роботи над проєктами в період воєнного стану, розкажіть, з якими складнощами стикається Ваша компанія та замовники. Як ці складнощі впливають на будівельні процеси, подальшу динаміку реалізації проєктів, їх вартість? 

Передусім це доставка людей на об'єкт. У квітні, коли ми приступили до роботи, громадський транспорт не ходив взагалі або вкрай рідко. Гостро стояло питання з наявністю палива. Тому вся наша команда працювала в гнучкому графіку.

Питання з постачальниками та доставкою матеріалів у нас було майже відсутнім, оскільки ми закупили всі позиції заздалегідь. Більше складнощів у нас із замовними позиціями з Європи: щодо них ми не можемо отримати однозначну відповідь і досі немає розуміння, коли вона надійде.

Напевно, це основні питання, які сповільнюють роботу.

Щодо графіка та бюджетів, то ми намагаємося не виходити за межі підписаного контракту, й поки що нам це вдається. Зокрема завдяки закупівлі матеріалів заздалегідь. Якби не це, то ми були б змушені підняти ціни до 20%. І це ще мінімум у сьогоднішніх реаліях!

Кожен проєкт – це окрема історія та свої проблеми, їх може бути як дуже багато, так і зовсім не бути, якщо все зроблено правильно заздалегідь.


До початку повномасштабних воєнних дій в усіх були плани на 2022 рік. Команда PERIMETER COMMERCIAL, наприклад, мала реалізувати понад 50 000 кв. м до кінця поточного року. Як змінився горизонт планування зараз?

Так, ми дійсно поставили собі за мету реалізувати понад 50 000 кв. м, виходячи з потреб на ринку в 2022 році. І це не просто цифра, це реальність, яка могла бути. Великою мотивацією для нас був Маріуполь, де в нас планувався масштабний проєкт на 15 000 кв. м. У січні цього року ми розраховували бюджет для компанії-замовника на генеральний підряд і мали підписати контракт. Нині місто потребує більшої допомоги та повної реконструкції. Я впевнений, все буде!

Подальша робота нашої компанії та стратегічне планування почнуться після того, як ми завершимо всі поточні зобов'язання перед клієнтами та об'єктами, які вже в роботі. Це наша головна тактична ціль.


На Вашу думку, які перспективи галузі будівництва та fit out послуг до кінця 2022 і на 2023 рік?

Щоб дати конкретну відповідь на це питання, необхідно більше часу. Як я вже говорив, протягом цього місяця та наступного ми зрозуміємо, які можливості будуть по роботі з постачальниками, як саме буде відновлена логістика з-за кордону, чи гостро стоятиме питання палива тощо.

Що вже зрозуміло й ми працюємо в цьому напрямі – передусім потрібно буде відновлювати міста, їхню інфраструктуру. Окрім того, ми спостерігаємо поновлення роботи бізнесів, і з кожним наступним місяцем їх ставатиме все більше. 

Україна досі цікавий ринок для іноземних інвестицій. Про це говорять наші спостереження в роботі із закордонними партнерами та клієнтами й активна участь компаній-гігантів у відновленні нашої країни. 


Нині деякі гравці ринку нерухомості наголошують на перспективності західного напрямку України для реалізації проєктів в найближчі роки. Чи поділяєте Ви цю думку?

Справді це так. Ще місяць тому ми й самі планували зайти в проєкт будівництва котеджного містечка на 30 будинків у цьому регіоні. Нас запросили подивитися землю та дати свою експертну думку стосовно перспективності цього проєкту. Але, як я вже сказав, ми обрали шлях першочерговості реалізації об’єктів для наявних клієнтів і вже потім – для нових. Та, звісно, ми продовжуємо розглядати майбутні об’єкти для роботи. 


Нині багато говориться про відновлення України після перемоги. Якою Ви бачите стратегію відновлення країни після закінчення воєнних дій?

Все залежить від того, яким шляхом відновлення піде наша країна, як покаже себе керівництво держави та місцевих управлінь. Важливо, щоб конкурси та тендери були прозорими, а доступ до них мав кожен охочий.