27.05.2020

Комерційна нерухомість у період пандемії – як зміняться ринок і формати управління

АВТОРСЬКА КОЛОНКА АЛЄНИ ГАЛЮТИ, ГЕНЕРАЛЬНОГО ДИРЕКТОРА ACTIVITIS

З моменту введення карантинних заходів через поширення пандемії COVID-19 український ринок нерухомості зазнає суттєвих змін. Як буде розвиватись комерційний сегмент та які дії допоможуть його гравцям активувати сили в умовах кризи?


ТОРГОВЕЛЬНА НЕРУХОМІСТЬ

ТРЦ першими опинились під замком карантину – нині частка площ, які приносять дохід власникам торгових центрів, становить 10-30%. Аналітики прогнозують, що після карантину потік продажів у сфері ритейлу стабілізується. Онлайн-торгівля хоч і переживає різке зростання в умовах режиму самоізоляції, проте навіть такі темпи не будуть достатніми для нарощення вагомої частки в річному обороті ритейлерів.

Власникам чи компаніям, які керують торговельними центрами, варто переглянути доходи від оренди та умови договорів із ритейлерами. Столичні ТРЦ Dream Town та Ocean Plaza прийняли рішення скасувати орендну плату на період карантину. Та на такі кроки готові піти не всі – якщо будівництво нерухомості здійснювалось на залучені кошти, ТРЦ мають генерувати дохід. Щоб не довести себе до дефолту, керуючим компаніям ТРЦ необхідно продумати антикризову тактику. Поки функціонування об'єктів обмежено, у власників є час, щоб переглянути маркетингові плани, бюджети та продумати можливості адаптації простору під нові потреби операторів.


ГОТЕЛЬНА НЕРУХОМІСТЬ

Туризм виявився однією з найвразливіших сфер, яким через карантин довелось «законсервувати» свою діяльність. І поки міжнародні пересування жорстко обмежені, компаніям ресторанно-готельної сфери доведеться пристосуватися до нових умов тимчасової орієнтації на локального споживача.

На жаль, більшості готелів не вдасться уникнути таких антикризових заходів, як скорочення штату, неоплачуваних відпусток співробітників і консервації номерного фонду.

Міжнародні готелі переглянули свої продажі та розробляють опції, що дадуть змогу отримати кошти на рахунки вже сьогодні. Якщо об’єкт належить до меншої вагової категорії, варто задуматись над пошуком рішень разом з іншими гравцями своєї ніші. Наприклад, більше 30 американських готелів долучились до ініціативи Buy Now, Stay Later, пропонуючи на вигідних умовах придбати різні комбінації номерів в об’єктах-учасниках на майбутнє.


ОФІСНА НЕРУХОМІСТЬ

Ми стали свідками наймасштабнішого експерименту, коли мільйони людей у всьому світі перейшли на віддалений режим роботи. Експерти ринку пророкують, що після закінчення пандемії офісний простір зазнає значних змін: автоматичне відкриття дверей, перегородки в коворкінгах, датчики руху та навіть спеціальна розмітка підлоги, щоб дотримуватись соціальної дистанції.

Попит на офісні квадратні метри збережеться і в посткризовий період, проте орендарі, ймовірно, захочуть переглянути можливість організації дистанційної роботи з частиною персоналу. Багато співробітників пристосувались працювати з дому та хотіли б у майбутньому зберегти таку можливість хоча б один день на тиждень. Це дасть поштовх розвитку популярного в Європі тренду hot desking, коли одне робоче місце використовується різними співробітниками в різні дні.

Для власників офісних центрів настав час реорганізовувати офісні площі у гнучкіші формати та шукати взаємовигідні варіанти співпраці з орендарями, пропонуючи додаткові опції. Наприклад, на час карантину кілька українських коворкінгів запропонували доставку офісних крісел прямо додому.


СКЛАДСЬКІ ПЛОЩІ

Ринок складської нерухомості в Києві не перший рік перебуває на стороні орендодавця і може пройти без значних втрат цей карантинний період. Робота складів підживлюється попитом зі сторони продуктових, фармацевтичних ритейлерів і гравців ринку e-commerce.

При цьому тенденція залучення інвестицій для девелопменту площ під склади, яка почала розвиватись у 2019 році, у зв'язку з післякризовою девальвацією, ймовірно, стане на паузу.

Наразі ж власникам таких об’єктів варто взяти під приціл вузькі місця в моменти пікових навантажень і впровадити онлайн-рішення, що якісно автоматизують процеси.

Криза – це випробування для бізнесу, можливість знайти внутрішні сильні сторони та перспективи. За плечима управлінської експертизи компанії Activitis – не один проблемний об'єкт нерухомості. Спираючись на досвід, зазначу, що з'ясування потреб кожного орендаря та спільний пошук гнучких рішень – основні кроки, які допоможуть зберегти відносини навіть у непростий період.


cp201-12.jpg


Управління нерухомістю та фінансами activitis.com.ua


Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №4(201) травень 2020.