16.05.2022

Андрій Федоров, City Capital Group: «У найближчих планах – заснування індустріального хаба»

Від початку повномасштабного воєнного вторгнення та майже до кінця березня більшість об'єктів девелоперської компанії City Capital Group, а це, зокрема, київські маркет-мол «Даринок», творчий кластер «Арт-Завод «Платформа», бізнес-центр Platforma Korolenkivska тощо, були закриті. Деякі з них вже почали відновлювати роботу. Окрім відкриття наявних об’єктів у найближчих планах девелопера – заснування великого індустріального хаба, про що розповів Андрій Федоров, CEO компанії City Capital Group (CCG).


​​​​Вже минуло понад 2,5 місяця від початку повномасштабних воєнних дій на території України. Що змінилося в роботі компанії City Capital Group за цей час? У якому режимі працюєте зараз?

Змінився формат роботи, додались нові напрями: як суто бізнесові, так і громадські. Я пишаюсь активною участю нашої команди в гуманітарній допомозі. Також змінились способи взаємодії з командою внаслідок часткової релокації співробітників та їхніх сімей, плани розвитку. Втім, ми швидко переналаштувались на роботу в нових умовах.

Яких прямих і непрямих втрат зазнала компанія за цей період? Чи є об’єкти, які були пошкоджені від воєнних дій? 

Перш за все – фінансових. Нині жоден з наших об'єктів не зазнав пошкоджень, проте ми розуміємо, що війна триває, можливо все.

Компанія із самого початку доклала зусиль для підтримки співробітників, попри поточну географію їх перебування. Ми хочемо зберегти команду, віримо в перемогу та плануємо в повній мірі відновити діяльність якомога швидше. До того ж значна частина наших людей залишилась у Києві й активно взяла участь у роботі нашого гуманітарного фонду в перші дні війни. Ті, хто виїхав закордон, планують повертатися.

Що стосується незавершених угод і недоотриманого прибутку, звісно ж, ми зазнали суттєвих втрат. Проте адаптувалися, переглянули наші плани – і попри все запускаємо нові проєкти: в червні відкриється новий вуличний фуд-корт на «Даринку», до кінця року плануємо завершити кілька складних і капіталомістких проєктів з енергоефективності. Економіка має працювати.

Оцініть поточний фінансовий стан компанії.

Я оцінюю його як стабільний – ми проводимо системну оптимізацію.

Як працювали об’єкти компанії (торгові, офісні, коворкінги) після 24 лютого? Чи всі вони були закриті, чи, можливо, працювали частково?

Географія наших об’єктів переважно Київ – із знакових: коворкінги, маркет-мол «Даринок», творчий кластер «Арт-Завод «Платформа», бізнес-центр Platforma Korolenkivska, «Базар на Лісовій». З 24 лютого та майже до кінця березня більшість наших об'єктів були закриті. Орендарям об'єктивно потрібен був час, аби зорієнтуватися у ситуації. А нам потрібно було, по-перше, за всіх доступних можливостей зберегти цілісність об'єктів і майно орендарів, тому частина команди (служба безпеки, технічна служба та і я сам) по суті жили на території наших об'єктів – облаштували такий собі колівінг воєнного часу. 

Потім, з кінця березня, ми відновили роботу «Базару на Лісовій» – центра торгівлі фермерськими продуктами та супутніми товарами в Деснянському районі Києва. Це дало змогу повернутися до роботи підприємцям, які забезпечували наявність критично важливих товарів – продуктів харчування. Крок за кроком повертаються до роботи й інші орендарі: сервісні, зоотовари, побутова хімія та побутові дрібнички, одним із перших у Києві запрацював павільйон «Сад та город». Нам буквально 24/7 телефонували та писали люди, які шукали саджанці та розсаду по всьому місту. На початок травня працювало вже 75% орендарів, до середини червня плануємо вийти на 90-100%. Що примітно, весь квітень ми отримували запити на оренду від нових орендарів, тож наші очікування щодо повноцінного відновлення роботи вельми позитивні.

Маркет-мол «Даринок» теж починає відновлювати роботу, ми розуміємо, що цей процес займе місяць-два. В травні починає працювати Fly Park – дитячий розважальний центр, на початок червня повертаються до роботи продуктовий супермаркет «Сільпо» та супермаркет техніки й електроніки Comfy. Нині вже працюють меблеві магазини, вибірково магазини з одягом та взуттям, «Територія мінімальних цін», товари для дому. Наприкінці червня плануємо вийти на показник 80% відкриття всіх магазинів.

А ще новий великий фуд-корт просто неба біля 6-го входу «Даринку» теж чекатиме гостей наприкінці червня. 

Як були врегульовані питання оплати оренди з орендарями? Чи скасували оплату оренди? Чи надавали знижки, і якщо так, то від чого вони належали?

У цей непростий час ми будуємо діалог з орендарями індивідуально. Десь ми підтримуємо орендарів, десь орендарі підтримують нас: зараз важливо розуміти, що підтримка один одного – це альфа і омега сьогодення, тільки разом переможемо. В переважній більшості випадків ми, звісно ж, скасовували оплату оренди за весь час до відновлення роботи. Далі обирали з кожним ту формулу взаємодії, яка була б прийнятна для всіх: % від обороту, знижена фіксована ставка. Головне, що і ми, й наші орендарі розуміємо, що треба знаходити золоту середину та допомогти один одному. 

В перші тижні компанія City Capital Group запустила роботу гуманітарного фонду. Розкажіть докладніше про волонтерську допомогу.

За час війни ми обробили 20 000 запитів і роздали близько 300 тонн гуманітарної допомоги: продуктові набори, ліки, одяг, іграшки та речі для дітей. До нас зверталися дуже різні люди: переселенці, люди літнього віку, сім'ї з дітьми… Ми намагалися допомогти всім. Часто люди писали через соціальні мережі аби поговорити, поділитися своїми переживаннями. 

Окремо хочу ще раз подякувати нашому власникові Оферу Керзнеру та його родині, які дуже оперативно налагодили поставки гуманітарної допомоги та власним коштом вивезли 30 онкохворих дітей на подальше лікування в Ізраїль. Я особисто вірю, що тільки так – разом, спільними зусиллями – ми переможемо. Головне – докладати максимум зусиль кожному на своєму фронті. 

У квітні ми додатково запустили програму підтримки малого бізнесу – надаємо облаштовані робочі місця у коворкінгу Platforma на «Арт-Заводі «Платформа» та юридичний та бухгалтерський супроводи безкоштовно.

Оголосили про нову програму підтримки креативного бізнесу: пропонуємо всім крафтовим виробництвам, креативній економіці нашої країни, всім, хто втратив виробничі потужності чи, навпаки, розширює виробництво – стати нашими резидентами на дуже сприятливих умовах. Вітаємо відкриття в нас нашого нового резидента Milk Bar і раді активним перемовинам з представниками креативних вирбоництв, вендінгових автоматів, Internet-of-Things тощо. 

Дайте прогнози, що загалом відбуватиметься на ринку комерційної нерухомості. Як зміниться попит на офісні приміщення, торгові приміщення, коворкінги? Які сегменти комерційної нерухомості, на Вашу думку, можуть відновитися найшвидше?

На мою думку, для Києва та регіонів ситуація буде різною. 

Загалом в офісній нерухомості, на мій погляд, буде збільшення вакантності серед об’єктів В-класу й нижче, попит зберігатиметься на найкращі та на найдешевші площі, а от середній сегмент, швидше за все, просяде. 

У Києві ситуація буде іншою: А-клас буде більш-менш стабільним, B і C можуть впасти не так сильно завдяки внутрішній міграції бізнесів до Києва. 

Для торговельної нерухомості будуть досить складні часи: зросте вакантність, доходи будуть нижчими, швидше за все, взаєморозрахунки орендодавець-орендар будуть у % від обороту. Проте є й умовно позитивні моменти – взаємовідносини з ФОПами будуть більш прозорими.

Звісно, продуктові ринки з їхнім асортиментом продуктів харчування будуть у топі. 

До початку повномасштабних воєнних дій в усіх були плани на 2022 рік. Які були плани City Capital Group на 2022 рік?

Вважаю, що немає сенсу повертатися до планування до 24 лютого. Ми вже живемо у новій реальності та маємо якнайшвидше адаптуватися, створювати робочі місця, відновлювати економіку країни. Шукати абсолютно нові можливості. 

Скажу лише, що наша компанія планувала будівництво великого котеджного містечка, відтермінували на рік будівництво ще одного бізнес-центру, проте розвиваємо територію «Даринку» й інших операційних активів.

Як змінився горизонт планування зараз? І чи є він взагалі? Якщо так, які плани компанії на найближчу перспективу?

Нині наш горизонт планування – це три місяці зі щомісячним корегуванням поточних результатів. 

Що стосується планів, то власник і вся наша команда абсолютно віримо в Україну, її перемогу та майбутнє. Ми дійсно пишаємось можливістю бути її частиною та зробити свій економічний внесок.

У кризовому 2014 році ми наважились заснувати «Арт-Завод «Платформа», нині ми теж плануємо наше майбутнє досить амбітно. В найближчих планах – заснування великого індустріального хаба. Це буде сучасна локація, де ми зберемо виробників продуктів харчування, напоїв, товарів для побуту, одягу, взуття та будь-яких крафтових виробництв. Ми відкриті для виробників з усієї України та готові надати площі, маємо можливість повністю розвести виробничі потужності різних мануфактур, вже організували юридичну, бухгалтерську служби. І, найголовніше, ми готові розглядати інвестування в найперспективніші проєкти. 

Хочу підсумувати: для CCG, як і для багатьох українських компаній з історією, це не перший виклик. Зараз головне – перемога України і життя наших людей. З усім іншим ми впораємось.