21.02.2022

Чим запам'ятався бізнесу 2021 рік і чого чекати далі?

Український бізнес живе в умовах постійних викликів. На національні особливості, які не завжди сприятливі для підприємців і потребують реформування, накладаються пандемія, а з початку 2022 року ще й черговий ризик ескалації воєнних дій. Попри це, настрої бізнесу стримано оптимістичні, хоча, звісно, керівники компаній мають чи задумуються про запасні плани й альтернативні сценарії дій.

Текст: Анна Дерев'янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації


Зростаюче занепокоєння бізнесу, яке відчувалося ще наприкінці 2021 року, в першому місяці нового року суттєво посилилося. На інвестиційний клімат в Україні впливали не тільки традиційні проблеми, як-от невикорінена корупція чи нереформована судова система, а додалися й нові – низькі темпи вакцинації від COVID-19, геополітичні загрози, енергетична криза. 

Хоча більшість керівників не помітили суттєвих змін ні в гірший, ні в кращий бік в інвестиційному кліматі, близько третини СЕО на той момент вважали, що працювати стало важче. До того ж наприкінці 2021 року 45% директорів стверджували, що досі відчувають вплив пандемії на роботу своєї компанії. Найбільше бізнеси скаржилися на падіння попиту та доходів, дефіцит персоналу через високу захворюваність і тимчасову непрацездатність, психологічну втому співробітників, негативний вплив на підрядників і партнерів.

Настрої малого бізнесу торік також погіршувалися. Ми це бачили на прикладі «Індексу настроїв малого бізнесу» – опитування, яке Європейська Бізнес Асоціація проводить у межах свого проєкту з підтримки малого бізнесу Unlimit Ukraine. Так, у 2021 році показник цього індексу суттєво впав і став найнижчим за всю історію дослідження з 2017 року. Головні ж причини, за версією таких підприємців, – низька купівельна спроможність населення, вплив карантинних обмежень, податкове навантаження та фіскальний тиск. 

Про позитив

Втім, безперечно, у 2021 році був і позитив – про це важливо говорити та згадувати. Можу зазначити, що на роботу бізнесу сприятливо впливали співпраця з МВФ, стабільний валютний курс, діджиталізація державних послуг, валютне регулювання, запуск ринку землі та реформа містобудування. Ми в Асоціації взагалі взяли собі за звичку наприкінці кожного тижня підсумовувати гарні новини та говорити «дякую» владі за усі позитивні зрушення для підприємців. Адже в цій справі дрібниць не буває. 

Більше питань, ніж відповідей

Мабуть, ще ніколи прогнози на наступний рік не давалися так важко. Планування в річній перспективі – вже розкіш для бізнесу, адже з такою кількістю зовнішніх викликів часто завдання компаній зводяться до «гасіння пожеж» і налагодження операційної роботи. До того ж вхідні дані настільки швидко змінюються, що підприємці мають постійно адаптувати свої прогнози. 

Наприклад, у вересні ми традиційно дізнаємось у директорів про їхні прогнози на наступний рік. І 83% з них передрікали зростання свого бізнесу у 2022 році, 15% розраховували втримати показники на рівні 2021 року, і тільки 2% очікували погіршення стану справ у їхній діяльності. 

Прогнози фінансового результату компаній на 2022 рік були також доволі оптимістичними. Більшість підприємців прогнозували зростання доходу на рівні 10-20% у національній валюті. Третина компаній планувала впровадження нових інвестиційних проєктів у 2022 році – на суми від $20 000 до $400 мільйонів. А майже половина підприємців цьогоріч планувала інвестувати у соціальні ініціативи, спрямовані на підтримку українського суспільства. У деяких випадках заплановані суми інвестицій сягають 3% від доходу компанії.

Проте ближче до кінця року прогнози все ж трохи погіршились, і причина відома – серйозні геополітичні ризики. 

Однак, як воно буде – покаже рік, що попереду, і я дуже сподіватимуся, що результати виявляться не менш амбітними, ніж прогнози.

Що з геополітичними ризиками?

Важко не згадати зростаючу напругу на східних кордонах нашої країни, яка може внести значні корективи в плани підприємців. Поточна ситуація не тільки створює гіпотетичну загрозу вторгнення, але й чинить значний психологічний тиск на населення та бізнес. Згадка геополітичного тиску як негативного чинника, що впливає на інвестклімат, з'явилася в риториці компаній наприкінці 2021 року, а кількість звернень і запитів від підприємців стосовно підготовки плану «Б» на випадок надзвичайної ситуації значно зросла. 

Проте з нещодавнього експрес-опитування членів Асоціації ми бачимо стримано оптимістичні настрої бізнесу. Іншими словами, наразі він продовжує працювати і не збирається «пакувати валізи». Навіть більше: 40% підприємців уже мають план дій на випадок надзвичайної ситуації, 40% – розмірковують над цим. План «Б» на випадок гіпотетичного вторгнення ґрунтується на трьох основних пріоритетах. Насамперед це безпека людей – співробітників і їхніх родин, клієнтів. Серед можливих дій, що розглядаються в цьому контексті, – релокація, евакуація, інформування та підтримка. На другому місці – безпека активів, документів і даних, підтримка фінансової стабільності. На третьому – забезпечення життєздатності бізнесу та безперервної діяльності. 

Тішить те, що більшість компаній планують залишатися в Україні навіть за умови повномасштабного вторгнення. Інші 17% розглядають можливість переїзду до західних регіонів. Крім того, 10% розмірковують над можливістю виїзду з країни в разі найгіршого сценарію, ще 7% вважають, що зовнішня агресія може призвести до закриття їхнього бізнесу.

Що ж робити? 

Пандемія, що не вщухає, та ризик військової агресії дамокловим мечем нависли над бізнесом і соціумом. Тож зараз, як ніколи, нам знадобиться наш оптимізм і стійкість духу. Звісно, потрібно мати запасні плани та сценарії дій на різні гіпотетичні ситуації – втім, нехай вони ніколи не знадобляться. 

Водночас мені здається, що надзвичайно важливо зберігати спокій, продовжувати виконувати свою роботу, інвестувати, розвивати проєкти та людей – створювати кращі умови для бізнесу та населення в Україні. 

Ми ж в Асоціації продовжуватимемо активно працювати над покращенням бізнес-клімату в країні. І дуже сподіваюсь, що влада підтримає наші прагнення в цьому напрямі та розширить діалог із підприємцями, адже наразі, чесно кажучи, його трохи не вистачає.