29.05.2020

Антикризовий план девелопера: три кроки від виживання до розвитку

Авторська колонка Єгора Масленнікова, засновника компанії «Строй Сіті Development»

Відмінність поточної кризи від попередніх у тому, що вона не пов’язана з затяжною економічною рецесією, перегрівом ринку або закредитованістю. Продажі нерухомості зупинилися миттєво з введенням карантину на тлі інформаційної паніки. В окремих забудовників касовий розрив може викликати проблеми з ліквідністю.

Для нашої компанії аналіз і коригування дій стали стимулом до розвитку. Поділюся деякими кроками щодо стабілізації ситуації.

Менеджмент. У нашій компанії працює більше 150 співробітників, яких ми ретельно відбирали протягом багатьох років. Тому, передусім, ми вжили заходів щодо захисту та збереження штату. Криза також відмінний час для пошуку нових фахівців: за час карантину прийнято кілька нових співробітників.

Маркетинг. Робота на будмайданчиках продовжується в штатному режимі, а ось виведення на ринок нових проєктів призупинено до кінця карантину. Кожен наш проєкт займає конкретну нішу та максимально ліквідний, тому ми очікуємо швидко надолужити втрачений час після зняття обмежень.

Були поставлені на паузу зовнішні рекламні кампанії. В цей же час ми посилили та розширили онлайн-присутність. Окрему увагу приділено переводу в онлайн-режим відділу продажів: сьогодні існує безліч сервісів, які дають змогу проводити операції без особистої присутності клієнтів.

Фінанси. Весняний сезон був провальним для всіх. З огляду на план уряду про поетапне зняття обмежувальних заходів, швидше за все, ринок почне відновлюватись у другому півріччі 2020. Це залежить не тільки від термінів закінчення карантину, а й від майбутніх реалій економіки. В будь-якому випадку, для виживання запас міцності забудовника повинен забезпечити його діяльність на найближчі 3-6 місяців.

«Строй Сіті Development» виросла з інвестиційної компанії, ми від самого початку формували бізнес-модель на самофінансуванні. Це дало змогу безперебійно продовжувати будівельні роботи та забезпечувати роботу всіх підрозділів. Завдяки цьому ми змогли залучити до співпраці зарубіжні інвестиційні фонди, а це дає змогу проводити агресивнішу політику на ринку. Основні пріоритети наразі – розширення шляхом поглинання, а також викуп з подальшою реконцепцією перспективних об’єктів у девелоперів, які втратили ліквідність.

Висновки прості: ми живемо в епоху низки форс-мажорів, готуватися до них необхідно в періоди стабільності, тоді криза стане часом нових можливостей, а не кінцем бізнесу.

Авторська колонка опублікована в журналі Commercial Property №4(201) травень 2020.