11.09.2021

Планово/примусово: реконцепція торгових центрів в Україні

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ТРЦ PLANETA MALL

Сучасні споживачі вже не сприймають торгові центри лише як місце для здійснення покупок, адже тепер це можна зробити онлайн, не виходячи з дому. Нині відвідувачів приваблює не тільки набір магазинів, але й емоційна складова, яка дає можливість урізноманітнити дозвілля. Така зміна споживчих запитів є одним із чинників, що стимулюють власників торговельної нерухомості до поліпшення характеристик і концепції своїх об’єктів.

Текст: Яна Писарєва

ЧАС НАСТАВ

Реконструкція та реконцепція є «природними» етапами функціонування торгових і торгово-розважальних центрів. Це перманентні процеси, які в певні періоди можуть загострюватися та набирати більших масштабів. В Україні вони особливо яскраво простежуються в Києві – найбільшому ринку торговельної нерухомості в нашій країні. Експерти консалтингової компанії Colliers Ukraine припускають, що декілька столичних ТЦ/ТРЦ потребують реконцепції. Такий висновок зроблено на основі значного обсягу нової пропозиції, виведеної за останні кілька років, що впливає на посилення конкуренції. Зокрема, за оцінками експертів, у Києві вже формуються райони з великою насиченістю торговими площами. Як приклад, локація на перетині Оболонського, Подільського та Деснянського районів, де розташовані п’ять молів сукупною орендною площею 390 000 м2. Крім того, з огляду на перспективну пропозицію 2021-2025 років, торговим комплексам, що входять в зону їх охоплення, треба визначити план подальших дій в умовах посиленої конкуренції.

На наближення до порогу насичення в більшості регіонів України звертають увагу в консалтинговій компанії UTG. До того ж, за її підрахунками, головний торговий ринок країни – Київ – за рівнем насичення (606 м2/1000 жителів) вже обігнав деякі міста Східної Європи. Тому якщо раніше необхідності в проведенні комплексної реконцепції та реконструкції ТЦ/ТРЦ практично не виникало, а оновлення об’єктів мало вибірковий характер і було пов’язане переважно з фізичним зношуванням будівель, то нині через зростання будівництва, гігантоманію проєктів і значне збільшення конкурентної пропозиції така потреба назріває все більше. «До того ж її посилюють епідемія планетарного масштабу та введення вимушених локдаунів, що додатково спровокувало зростання вакантності та корекцію ставок оренди в бік зниження. Всі ці чинники призвели до необхідності термінового впровадження концептуальних змін, особливо в морально застарілих об’єктах. Зрештою, найдалекоглядніші власники торгових центрів уже проводять комплексну модернізацію, інші ще планують масштабні зміни», – розповідає Костянтин Олійник, керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG.

Продовження читайте в журналі Commercial Property №8(216) серпень 2021.