На фото: БЦ FORUM City Garden, Київ
Вихід на ринок офісної нерухомості Києва 105 000 кв. м нової пропозиції призвів до зростання вакантності до 10%. Це відбувалося на фоні зниження обсягів поглинання таких площ. Попри невизначеність, яка ще панує на ринку через пандемію, та віддалений графік роботи як один із її наслідків, офіси все ж будуть затребувані серед орендарів – упевнені гравці цього сектора нерухомості.
Текст: Тетяна Антонюк, Марина Паралюш
Пандемія COVID-19, наслідком якої став, зокрема, перехід частини бізнесів (споживачів офісної нерухомості) на віддалений формат роботи, підштовхнула цей сектор до низки змін. Від початку карантину в нашій країні пройшло десять місяців, від завершення першого локдауну в Києві – сім місяців. За цей час, як коментує Олександр Носаченко, керівний директор консалтингової компанії Colliers International (Україна), багато бізнесів уже пристосувалися до роботи в умовах пандемії, налагодивши операційні процеси з урахуванням віддаленого режиму. Залежно від специфіки діяльності та корпоративної політики кожної окремої компанії, нині робочі графіки та потоки розділилися наступним чином. Так, частина орендарів відвідують офіси в максимально звичайному режимі, як і до пандемії. Ще частина використовує гібридний або ж «вахтовий» формат із частковим/позмінним завантаженням робочого приміщення. Низка бізнесів працює майже повністю віддалено, їхні співробітники приїжджають в офіс лише за необхідності.
Наприклад, як розповіли у компанії FORUM, яка володіє та керує 14 бізнес-центрами в Києві, з початку квітня орендарі її офісів працювали переважно віддалено. Проте об’єкти продовжували функціонувати у звичному режимі, адже не всі співробітники компаній-резидентів мали змогу працювати з дому або ж робота когось із них потребувала активностей саме в офісах. З початку червня орендарі поступово поверталися у свої приміщення. Втім, це не було масовим трендом, тож на кінець року все ще значна їх кількість працює з дому чи в змішаному режимі (дім-офіс). Зокрема це стосується резидентів, що представляють ІТ-сферу.
У БЦ Gulliver спостерігались схожі тенденції: з березня-квітня 60-65% співробітників офісів перейшли на дистанційну форму роботи, інша частина компаній, щоб забезпечити безперебійну діяльність, організувала так званий «вахтовий метод», тобто працівники ділилися за днями відвідування.
А от у групі компаній «Аракс Груп», яка керує двома бізнес-центрами на проспекті Лесі Українки у Києві, навпаки, не спостерігалося масового переходу підприємств на віддалений режим роботи (за винятком періоду весняного локдауну), оскільки більшість із них вважають, що це може призвести до зниження продуктивності праці співробітників. Тому після послаблення карантину практично всі орендарі повернулися в офіси.
Продовження читайте в журналі Commercial Property №11(208) грудень 2020