06.08.2021

Нові ТРЦ − відкривати не можна не відкривати, де ставити кому?

ТРЦ RETROVILLE, Київ. ФОТО: СР

Кілька локдаунів завдали значної шкоди практично всім гравцям ринку торговельної нерухомості. Попри поступове відновлення, згідно з усередненими оцінками, відвідуваність ТРЦ у першому півріччі 2021 все ще на 20% нижча, ніж за аналогічний доковідний період 2019 року. Як наслідок, ритейлери недорахувалися покупців, і багато операторів виявилися на межі закриття або, принаймні, оптимізували мережі та плани з розвитку. У такій ситуації все частіше можна почути розмови про доцільність відкриття нових ТРЦ в Україні.

Текст: Яна Писарєва

ЩО РОБИТИ − ОСЬ У ЧОМУ ПИТАННЯ

16-17 червня в Києві пройшла виставка RAU EXPO-2021, організатором якої виступила Асоціація рітейлерів України. Під час заходу девелопери та представники ритейл-операторів розповіли про стан ринку торговельної нерухомості, а також про подальшу діяльність ТРЦ і можливості запуску нових проєктів. З огляду на результати бізнес-програми, більшість гравців не мають наміру відмовлятися від планів щодо відкриття чи реконструкції об’єктів.

Як зазначає Рената Якубченієне, генеральний директор ТРЦ і БЦ RETROVILLE (Київ), у періоди посилення карантину закриття торгових центрів в Україні були досить розумні та короткі. «Наприклад, у Литві, Латвії та Естонії магазини були закриті майже по пів року, тому там ситуація набагато гірша, – зазначила вона під час заходу. – Тож локдауни в Україні не так суттєво зруйнували економіку, як це сталося в інших країнах». Однак порівняння із ситуацією за кордоном слабо додає оптимізму українським компаніям. Гравці ринку розуміють, що змінена реальність диктує свої правила, що стимулює як девелоперів, так і ритейлерів адаптувати бізнес під нові потреби.

«Сильних сторін в обмеженнях немає ніяких», – підкреслює Максим Гаврюшин, операційний директор девелоперської компанії Budhouse Group (у її портфелі – чотири ТРЦ у Черкасах, Харкові, Херсоні, Львові). За його словами, карантин погано позначається і на відвідуваності діючих торгових об’єктів, і на будівництві та заповненні нових. Наприклад, виникають складнощі з підписанням договорів, особливо це стосується міжнародних орендарів: багато хто не може приїхати через закриття кордонів. Ще один негативний чинник – затримки з поставками обладнання. «Не кажучи вже про невизначеність із датами запуску нових ТРЦ: незрозуміло, можна чи не можна відкривати, чи будуть обмеження і ще маса різних нюансів», – каже Максим Гаврюшин. Такі висновки експерт зробив з огляду на власний досвід підготовки до запуску в травні поточного року ТРЦ Nikolsky в Харкові. Водночас він зазначає, що попри відсутність переваг відкривати нові об’єкти потрібно. «Для подальшого розвитку ринку важливо робити якісні проєкти та виконувати свої зобов’язання щодо їх заповнюваності та термінів реалізації. Тоді й ритейлери виконуватимуть свої домовленості, й усі будуть у виграші», – резюмує Максим Гаврюшин.

Продовження читайте в журналі Commercial Property №7(215) липень 2021.

Передплата на журнал