17.02.2020

Коворкінг: підкорити ринок України

Інноваційний простір «Освіторія Хаб», Київ

ФОТО: «ОСВІТОРІЯ ХАБ»

«Третє місце» між офісом і домівкою – коворкінг – у 2019 році взяв курс на підкорення ринку України. Стрімкий розвиток цього сегмента породив нових сильних гравців. Наразі коворкінги заселяють не лише бізнес-, а й торговельні центри й готелі, вдихають нове життя в старі промислові й історичні будівлі.

Текст: Тетяна Хом'як

За оцінкою консалтингової компанії Colliers International (Україна), ринок коворкінгів у Києві на кінець 2019 року становив орієнтовно 65 000 м2. З них близько 40 000 м2 розміщені в бізнес-центрах класів A та В, це приблизно 2% загальної пропозиції якісних офісних приміщень столиці. Найбільшими гравцями цього сектора є мережеві оператори IWG (коворкінги Regus і Spaces, 9 функціонуючих об'єктів), Platforma (4 діючі локації), Creative States (4 діючих та запланованих об'єкти), Creative Quarter (3 функціонуючі локації) – загалом їх частка становить близько 62% ринку коворкінгів Києва.

Посилаючись на світову практику, експерти виділяють два типи користувачів коворкінг-просторів: перший – індивідуальні підприємці, фрілансери, стартапи, другий – великі локальні та міжнародні компанії, які використовують коворкінг для постійного або тимчасового розміщення офісу. «Тому саме розвиток підприємництва, стартапів, корпоративного сектора та вихід міжнародних компаній на український ринок – основні фактори, що впливають на зростання сегмента гнучких офісів», – кажуть у Colliers International (Україна).

У компанії Anthill Space, оператора коворкінгу в Києві, підтверджують перспективи сектора цифрами: на цей момент в Україні діє близько 4000 IT-компаній, не беручи до уваги сервісні підприємства та R&D-сегмент. Особливості та динаміка розвитку таких бізнесів диктують свої правила. Зокрема, простір для їхньої роботи має бути максимально гнучким і комфортним – і таким вимогам відповідають коворкінги.

Клієнтів у таких просторах приваблює, зокрема, можливість мінімізувати ризики та витрати, характерні при довгострокових зобов'язаннях перед орендодавцем. «Коворкінг є зручним форматом, при якому немає необхідності робити ремонт, рати в оренду на рік приміщення й турбуватися про всі адміністративні питання, а також закуповувати оргтехніку», – розповідає Наталія Гусєва, директор інноваційного простору «Освіторія Хаб». У компанії IWG додають: «Ера необґрунтованих витрат на утримання великих пафосних офісів закінчується. Підприємець стає більш раціональним й оптимізує затрати на оренду, яка є суттєвою статтею бюджету будь-якого бізнесу. Коворкінг або shared office дає змогу значно скоротити витрати на старті бізнесу, дає можливість добирати площі в міру необхідності й не переплачувати. Усвідомленість зростає, креативних підприємців в Україні дедалі більшає. Тому майбутнє за новими гнучкими робочими просторами».


НАРОДЖЕННЯ «АКУЛ» РИНКУ

У 2019 році на українському ринку коворкінгів відбулися масштабні відкриття, в тому числі створення нових локальних операторів і запуск міжнародних брендів. Серед нових об'єктів, введених в кінці 2019 року, – Kooperativ Coworking & Community в Києві. Проєкт є результатом співпраці Едварда Мейора, підприємця з Франції, Василя Гроголя, засновника київського готелю BURSA, й Андрія Федоріва, засновника креативної інвестиційної компанії Fedoriv Group і маркетингового агентства Fedoriv. Площа коворкінгу становить майже 4000 м2, у ньому передбачено близько 630 посадкових місць. Як повідомив Василь Гроголь в інтерв'ю Commercial Property, команда має ідеї щодо масштабування проєкту. «У нас є намір розвиватися в Києві, й у 2020 році хотіли б відкрити два нових коворкінги», – повідомив він.


Продолжение читайте в журнале №1(197-198) январь-февраль 2020.