10.08.2021

Котеджні містечка: вільна ніша для керівних компаній

Котеджне містечко Green Hills, Київська область. ФОТО НАДАНЕ DRAGON CAPITAL PROPERTY MANAGEMENT

Попри те, що ринок котеджних містечок України розвивається та розширюється, це ще не привело до формування окремого сектора керівних чи сервісних компаній, що спеціалізуються на такій нерухомості. Нині більше поширена ситуація, коли кожен девелопер створює власну організацію для обслуговування. Досліджуємо питання управління разом із представниками компаній Dragon Capital Property Management і Service Team, котеджного містечка «Сонячна Долина». 

Текст: Тетяна Антонюк

СТРИМУВАЛЬНІ ЧИННИКИ

За даними консалтингової компанії Pro-Consulting, станом на середину 2021 року лише на ринку Києва та Київської області представлено майже 380 котеджних містечок (КМ) різних класів. У поточному році пропозиція цього сектора нерухомості, якщо враховувати темпи його зростання у 2020, може збільшитися ще на 15-20%. Це великий ринок, який розширюється й розвивається, має свої особливості управління. Однак це не привело до активного розвитку окремого сектора керівних чи сервісних компаній, які б спеціалізувалися на такій нерухомості. Цей бізнес-напрям в Україні перебуває ще на етапі формування. «Ринку керівних компаній як такого немає, і вибір дуже обмежений порівняно з насиченістю пропозицій з управління, наприклад, у сегменті комерційної нерухомості», – коментує Катерина Мітченко, операційний директор з житлової нерухомості компанії Dragon Capital Property Management (у її портфелі є КМ Green Hills (Київська область), ЖК Obolon Residences і ЖК Obolon Plaza (Київ)).

Тож управління котеджними містечками нині відбувається переважно у двох інших форматах: через кооперативи чи ОСББ, які створюють самі мешканці, або через керівні чи сервісні компанії, які створюють девелопери. «В Україні більше поширена ситуація, коли кожен девелопер створює свою організацію для обслуговування котеджного містечка», – розповідає Тетяна Пахалюк, генеральний директор і засновник компанії Service Team (спеціалізується на створенні керівних/сервісних компаній, зокрема й для котеджних містечок). Але цей сектор, як кажуть фахівці, багатообіцяльний, ринкові інструменти та механізми проникають у цю сферу діяльності все більше, тому з активним розвитком котеджних містечок кількість керівних і сервісних компаній зростатиме. «Наприклад, деякі з таких організацій, створених девелоперами, вже пропонують свої послуги іншим містечкам», – каже Тетяна Пахалюк.

Причин, які поки що стримують розвиток, декілька. Вони пов’язані, зокрема, з бажанням самих мешканців чи девелоперів. Наприклад, Сергій Тимошин, виконавчий директор керівної компанії КМ «Сонячна Долина» (Київська область), зазначає, що великий вплив має історичний устрій управління всіма видами нерухомості. «Так, в уявленні населення – це здебільшого колективна форма власності чи ОСББ», – каже він. Та й девелопери віддають перевагу самостійному управлінню. «Створення власної компанії – це найоптимальніший варіант із декількох причин», – каже Катерина Мітченко. Так, більшість девелоперів створюють свої компанії тому, що від початку будівництва мають всю інформацію щодо внутрішніх мереж і комунікацій, а це дає змогу ефективно обслуговувати таку інфраструктуру. Також у такий спосіб відбувається кращий контроль за виконавцями та підрядниками. І третє, за словами Катерини Мітченко, створення власної компанії ефективніше з погляду вибудовування гармонійних взаємин/комунікації з резидентами.

Продовження читайте в журналі Commercial Property №7(215) липень 2021.

Передплата на журнал