27.04.2020

Клінінг: зоряний час для бізнесу?

ФОТО: IS


Галузь facility-послуг і клінінгу зокрема постраждала внаслідок пандемії не менше за інші сфери бізнесу. Однак наразі клінінгові компанії мають перевагу, яка дає їм змогу триматися на плаву, – послуга дезінфекції. Як змінився попит у цьому секторі, як перебудувалися процеси, що відбувається з цінами – розповіли експерти компаній «Клінінг Про-CPG», «ІНВАЙТ» і «Бетта-Сервіс».

Текст: Марина Паралюш


ПАДІННЯ ТА ЗРОСТАННЯ

Із середини березня в зв'язку з пандемією коронавірусу ситуація в Україні кардинально змінилася. Торгові центри, багато магазинів і закладів харчування частково або повністю припинили діяльність, офіси більшості компаній перейшли на віддалений режим роботи, а значить, що тимчасово в повноцінному обслуговуванні таких об'єктів і просторів немає потреби. Комерційний сегмент є основним замовником клінінгових послуг, попит на які істотно просів. Наприклад, у групі компаній «Клінінг Про-CPG» відзначають падіння попиту на рівні 30%. 

Поряд із цим трендом спостерігається інший. Ті об'єкти, які працюють в умовах карантину, включаючи не тільки комерційні, а й державні, інфраструктурні та інші, продовжують закуповувати послуги клінінгу й обслуговування територій. Також у них збільшився попит на дезінфекцію. «Попит на послуги дезінфекції виріс на порядок», – каже Сергій Козолуп, генеральний директор «Клінінг Про-CPG». У сервісній компанії «ІНВАЙТ» додають, що мова йде як про разові роботи з комплексної дезінфекційної обробки, так і щоденну обробку за окремим графіком. У другому випадку в низці об'єктів, що обслуговуються компанією, вона навіть виділила окремих співробітників для регулярної обробки так званих «гарячих зон»: це ручки дверей, панелі кнопок ліфтів, перила сходів і поручні ескалаторів, візки в супермаркетах, офісні меблі, поверхні в санвузлах і кухонних зонах тощо.

В робочих об'єктах також було переглянуто перелік необхідних хімічних засобів. За словами Евеліни Галоян, директора «Бетта-Сервіс», що пропонує продуктові рішення для клінінгу, друга половина березня стала найгарячішим часом для всіх постачальників професійної продукції для гігієни, чистоти та дезінфекції. Замовники збільшили кількість дезінфектантів для поверхонь, а також засобів для дезінфекції рук і диспенсерів в окремих зонах об'єктів: вхідні групи, санітарні зони, кухні та кавапоінти. Крім того, зріс попит і на засоби індивідуального захисту: рукавички, окуляри, маски, костюми тощо. В компанії «Бетта-Сервіс», наприклад, рівень попиту на дезінфікуючі засоби для поверхонь у березні виріс у чотири рази, а на засоби дезінфекції рук – у 20 разів. «Варто відзначити великий попит на автономні стійки дезінфекції, які можуть розміщуватись у точках, де необхідна підвищена гігієна рук: у зонах фуд-корту, офісних просторах, вхідних групах і загальних просторах бізнес- і торгових центрів, дитячих зонах ТЦ/ТРЦ, в освітніх установах тощо. Раніше цей товар не мав великого попиту, а в період перед введенням карантину за один день було продано весь асортимент», – розповіла Евеліна Галоян. При цьому в компанії відзначили істотне падіння продажів інших категорій товарів, зокрема прибиральної техніки.


Ознайомитись з рішеннями для дезінфекції від компанії «Бетта-Сервіс» можна за цим посиланням


ЦІННА ПРОДУКЦІЯ

Багато товарів для клінінгу – техніка та витратні матеріали – поставляються з-за кордону. Вартість такої продукції залежить у тому числі від курсових коливань, а в останні місяці українська національна валюта девальвувала. Однак у світлі поточних тенденцій це не основний фактор, який впливає на ціну як імпортної, так і вітчизняної продукції (адже деяка сировина для її виготовлення завозиться з-за кордону). Наразі вартість більшою мірою визначає збільшений у рази попит на певні товари, що, серед іншого, призвело до дефіциту окремих позицій або нестачі сировини для їх виробництва. Дезінфектанти для рук і поверхонь, засоби гігієни та захисту, такі як маски та рукавички – всі вони здорожчали. «Дезінфектанти нині є позиціями критичного попиту, тому що від їх наявності безпосередньо залежить здоров'я і життя людей. І з огляду на ситуацію, що склалася з вірусом, і девальвацію гривні ми змушені приймати умови виробників і закуповувати товари дорожче», – розповідає Тетяна Давидович, директор «ІНВАЙТ». Вона уточнила, що найбільше зросла вартість масок – їхня ціна збільшилася в десятки разів. Тетяна Давидович додає: «Важливо зазначити, що ціноутворення може залишатися на нинішньому рівні при відносно стабільній ситуації з поширенням вірусу». Іншими словами, в разі погіршення епідеміологічної ситуації зростання цін триватиме.

У «Бетта-Сервіс» стверждують, що вартість продукції зросла у національних виробників, а от міжнародні бізнеси не підвищують ціни, за винятком товарів, у складі яких є етиловий спирт, що обумовлено виключно нестачею сировини.

Водночас гравці ринку запевняють, що намагаються зберігати ціни на інші товари та послуги на колишньому рівні. Так, у компанії «ІНВАЙТ» повідомили, що поки вдається тримати вартість закуповуваних хімічних засобів, техніки, інвентарю за укладеними раніше договорами. В «Бетта-Сервіс» прийняли рішення не піднімати ціни, й наразі компанії вдається виконувати цю обіцянку на 90% асортименту. «Сподіваюся, зможемо підтримувати таку ситуацію максимально довго. Однак гарантій немає», – каже Евеліна Галоян.

Втім, за словами Евеліни Галоян, з початку квітня спостерігаються ознаки стабільності попиту та навіть його незначне зменшення. Це може говорити про насичення та стабілізацію ринку. Збереження такої динаміки позитивно вплине на ціну засобів для дезінфекції та індивідуального захисту.


«КРАШ-ТЕСТ»

Поточну ситуацію можна порівняти з краш-тестом для компаній сфери клінінгових послуг. У цей період знизились обсяги робіт за одними напрямами та збільшилися за іншими, впав попит на одні продукти й виросла потреба в інших. Гравцям ринку доводиться перебудовувати звичні процеси та налагоджувати нові. «В гнучкості та вмінні приймати швидкі рішення, виходячи з ситуації, вимірюється ефективність і стійкість будь-якого бізнесу», – говорить Тетяна Давидович.

Клієнтоорієнтованість. Поки не ясно, як довго триватимуть обмеження. Так чи інакше, карантин закінчиться, і клінінгові компанії та їхні замовники повертатимуться до попередніх договорів або переглядатимуть їх, якщо це буде потрібно. Поки ж їх взаємодія передбачає пошук компромісів. «З усіма ми шукаємо варіанти, як у цьому випадку оптимально вибудувати процес роботи. На щастя, ще не було непорозумінь чи конфліктів, сподіваємося на швидке відновлення співпраці», – каже Сергій Козолуп.

Як розповіли учасники ринку, деякі договори були поставлені на паузу, без розриву відносин. В інших випадках зменшено обсяг робіт і кількість персоналу, а де необхідно – збільшений обсяг робіт з дезінфекції. «Є замовники, які після закриття об'єктів, зважаючи на повну відсутність відвідувачів, замовили комплексні генеральні роботи. Ціла низка великих торгових закладів функціонує в так званому «сплячому режимі», коли необхідно регулярно проводити легке підтримуюче прибирання, знепилювання поверхонь», – додає Тетяна Давидович.

У «Бетта-Сервіс» зазначають, що деякі клієнти знижують обсяги закупівель. Керівництво компанії доклало зусиль і пішло назустріч ситуації клієнтів, запропонувавши індивідуальні рішення. Наприклад, для тих замовників, які отримали товар, але мають труднощі з оплатою, компанія пропонує забрати його за власний рахунок і поставити в той момент, коли клієнту буде необхідно, або ж фіксує суму боргу та погоджує таймінг і суми оплат. «У кожному випадку ми намагаємося домовлятися. Зовсім припиняти поставки – це не наша мета. Але такі випадки, на жаль, є, якщо ми бачимо, що клієнт чинить нечесно. Наприклад, замовляє товар в кредит у кількох постачальників, при цьому не зупиняючи роботу і успішно ведучи бізнес», – розповіла Евеліна Галоян.

Команда. В зв'язку зі зниженням обсягів робіт клінінгові компанії змінили схему роботи з персоналом. Основні рішення, які вони приймали: переорієнтація на виконання нових завдань, наприклад, дезінфекцію, перегляд графіка та скорочення робочих змін. Деякі співробітники перебувають у відпустці – оплачуваній або неоплачуваній. «Головною проблемою, з якою стикалися всі компанії на нашому ринку останнім часом, був брак сервісного персоналу. Тому ми зацікавлені не втрачати штат і намагаємося максимально мінімізувати наслідки для співробітників», – каже Тетяна Давидович.

Логістика. Призупинення діяльності деяких об'єктів і зростання попиту на клінінг в інших, а також припинення роботи громадського транспорту змусили гравців ринку переглянути логістику персоналу. Компанії внесли корективи в розподіл штату по точках, що обслуговуються, за можливістю організували маршрути доставки. «ІНВАЙТ», наприклад, довелось оперативно провести ротацію співробітників, щоб вони могли дістатися на об'єкти, які ближче до їхнього місця проживання. На деякі віддалені локації, наприклад, у промзонах міст, компанія організувала розвезення. Для персоналу об'єктів критичної інфраструктури міст були отримані спеціальні перепустки для проїзду в транспорті, що працює в період карантину. «Суттєвішою проблемою виявилося закриття міжміських маршрутів автобусів і приміського сполучення електричок. Не секрет, що дуже багато людей у facility-індустрії їздять на роботу з передмістя чи інших областей. Графіки роботи на об'єктах різні – є і робота в добовому режимі. З оголошенням заборони на курсування автобусів, маршруток і електричок люди, звичайно ж, не змогли дістатися до місця роботи. В цій ситуації ми також оперативно ротували персонал, десь набирали новий, який живе ближче», – розповіла Тетяна Давидович.

Поставки. Через часткове закриття кордонів у перспективі можливі проблеми з поставками чистячих засобів. Наразі, як зазначають експерти, таких незручностей немає, але вони готові до втілення гіршого сценарію. «Найбільша проблема нинішньої ситуації – в її непрогнозованості. Ми розуміємо, що до проблем із поставками необхідно бути готовими», – каже Тетяна Давидович. У «Клінінг Про-CPG» вважають, що проблеми з поставками можуть виникнути через 2-3 місяці. Щоб перестрахуватися, компанії зробили запаси деяких позицій, постачання інших товарів диверсифікували, деякі продукти замінили на вітчизняні (втім, заміна на український аналог не завжди може врятувати, адже навіть для українських виробників окрему сировину необхідно імпортувати) або навіть самі стали їх виготовляти. Наприклад, компанії «Клінінг Про-CPG» довелося закрити потребу в захисних масках самостійно, терміново організувавши мінівиробництво. «Наразі ми повністю забезпечуємо працівників засобами індивідуального захисту власного виробництва», – говорить Сергій Козолуп. А ще до початку карантину в Україні компанія «Клінінг Про-CPG» за порадою партнерів із Китаю закупила пристрої для дезінфекції холодним туманом.

Компанія «Бетта-Сервіс» зіткнулася зі скороченням відвантажень товару категорії дезінфектантів, рукавичок, засобів захисту. За два тижні до оголошення карантину в Україні їй прийшло повідомлення, що уряд Німеччини заборонив національним виробникам експорт товарів особистого захисту. Буквально за кілька днів вона отримала схожі повідомлення від багатьох виробників зі штаб-квартири INPACS (майданчик, на якому об'єднані всі світові виробники професійної продукції для гігієни та чистоти, а також найбільші імпортери країн). «Це було сигналом нам переглянути графік поставок, збільшити кількість замовлень і машин в Україні. Паралельно ми провели аналіз найуживаніших позицій, які можуть потрапити в зону ризику, і страхувалися, зробивши замовлення виробнику в Україні. Таким чином ми встигли запустити нові позиції в асортимент компанії, передусім дезінфектант для рук, а також медичні маски, яких не було в нашому асортименті раніше», – розповіла Евеліна Галоян.

ЗМІНА СТАТУСУ

Тетяна Давидович упевнена, що пандемія змусить усіх переглянути ставлення до гігієни та дезінфекції. Ці напрями недооцінені в нашій країні, їм не приділяли належної уваги замовники при розробці тендерних і технічних завдань. «Окрім того, нині клінери та прибиральники стоять в одному ряду з медиками та правоохоронцями на передовій боротьби з вірусом. Їхню роль зараз, як і роль медиків, не можна недооцінювати, від їхньої роботи безпосередньо залежить здоров'я людей», – каже Тетяна Давидович. Вона впевнена, що відновлення ринку після кризи ґрунтуватиметься саме на зміні ставлення до сервісного персоналу й оцінки важливості його роботи.

У компанії «Клінінг Про-CPG» вважають, що тепер саме час шукати рішення не для оптимізації роботи, а можливості для розвитку. «Всі кризи закінчуються. Досвід роботи в Україні загартував багатьох бізнесменів і їхні команди», – прокоментував Сергій Козолуп.

Евеліна Галоян вважає, що вже зараз необхідно готуватися до завершення карантину. Торгово-розважальні центри, кінотеатри, ресторани й інші об'єкти закриті, але вони потребуватимуть очищення та дезінфекції перед відкриттям. Це означає, що галузь клінінгових послуг очікує сплеск попиту.


cp200_55.jpg