01.07.2020

Coworking vs COVID-19

В коворкінги Creative States допускаються тільки відвідувачі в захисних масках,
і без них не можна
перебувати в місцях загального користування

ФОТО: CREATIVE STATES

Боротьба з поширенням коронавірусу призвела до зміни принципів організації робочого простору. Нові правила-рекомендації передбачають, серед іншого, відхід від так званого ущільнення до дистанціювання. Як вибудовують роботу в нових умовах постачальники гнучких просторів – коворкінг-оператори – розповіли представники Creative States, IWG й Anthill Space.

Текст: Марина Паралюш

16% компаній, які взяли участь в опитуванні від CBRE Ukraine*, метою якого було вивчити вплив COVID-19 на умови оренди офісних приміщень і можливу зміну формату офісної роботи після карантину, відповіли, що розглядають релокацію в коворкінг після зняття обмежувальних заходів. Серед пояснень чому – гнучкіші умови та відсутність «обтяження» у вигляді довгострокового договору оренди. Тому, ймовірно, ринок гнучких офісів відчує відновлення попиту швидше традиційних – прогнозують у консалтинговій компанії CBRE Ukraine.

Згідно з іншим дослідженням, проведеним CBRE Ukraine серед найбільших коворкінг-операторів Києва про вплив карантину на ринок і його майбутнє, переважна більшість респондентів позитивно оцінюють перспективи сектора гнучких офісів. 87% опитаних вважають, що вплив карантину на бізнес буде короткочасним й очікують відновлення у другій половині року.

Загалом, сектор коворкінгів вступив у карантин з наступними показниками. Згідно з даними консалтингової компанії Colliers International (Україна) на ринку Києва працювало 26 операторів. Загальна кількість локацій у місті до карантину – 44. Сукупно вони займали 75 000 м2. 67% від цієї площі перебувало в управлінні ключових гравців: IWG (компанія розвиває в Україні бренди Regus і Spaces), Platforma, Creative Quarter, Creative States, NewWork, Chasopys і Tceh.

За оцінками компанії CBRE Ukraine, до кінця 2020 року нова пропозиція коворкінгів і офісів із повним обслуговуванням у Києві становитиме близько 7600 м2. Варто зазначити, що 88% операторів, які пройшли опитування, планували розширення у столиці чи за її межами. Для 38% респондентів наміри залишилися актуальними після подій, пов'язаних із поширенням COVID-19 в Україні, а 50% не виключають можливості подальшого розширення, проте стежитимуть за розвитком подій.


CP202_im-26.png


РАЗОМ, АЛЕ ОКРЕМО

У період карантину більшість коворкінгів продовжували працювати, проте діяльність таких об'єктів зазнала низки змін. Наприклад, деякі оператори тимчасово обмежили доступ для нерезидентів – таких було 13% серед опитаних компанією CBRE Ukraine.

Деякі зміни торкнулися внутрішньої організації приміщення. Особливість коворкінгу – це відкриті простори, комунальні зони, незакріплені робочі місця, якими можуть користуватися різні клієнти. У нинішньому тяжінні до ізоляції й дистанціювання, підвищеної гігієни така організація приміщення – це, скоріше, мінус. Таким просторам необхідно дотримуватися рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) з впровадження заходів щодо запобігання поширенню COVID-19 на робочих місцях.

Як гравці ринку вирішували це питання?

Наприклад, у більшості з них (75%) було закрито лаунж-зони та посилено заходи гігієни – це дані опитування компанії CBRE Ukraine.

У мережі креативних бізнес-просторів Creative States (три в Києві й один у Дніпрі, два з них відкрились у червні поточного року) зазначають, що з початку пандемії уважно стежили за новинами та вжили нових заходів безпеки на локаціях. Зокрема, облаштували перегородки між столами, а щоб витримати рекомендовану дистанцію, частину меблів прибрали. «Так нам вдається дотримуватися правила «шести футів» – з новою нормою соціальної комунікації в коворкінгах та офісах», – розповів Ілля Кенігштейн, засновник і генеральний директор мережі бізнес-просторів Creative States. Відстань у 1,5 метра допомагає дотримувати спеціальна розмітка на підлозі в загальних зонах. Окрім того, введені деякі правила для дистанціювання. Наприклад, за столом у лаунж-зоні може сидіти лише одна людина, хоча комфортно за ним могли б розміститися двоє-троє, в переговорних можуть працювати максимум п'ять осіб, а в skype-кімнатах – не більше однієї. «Також ми просимо резидентів заздалегідь узгоджувати час візиту гостей і стежити за дотриманням правил безпеки», – додав Ілля Кенігштейн.

У компанії IWG, що управляє мережами Regus (дев'ять локацій у Києві, одна з яких відкриється у липні цього року) та Spaces (одна локація у Києві), зазначають, що особливих змін у плануванні об'єктів не відбулося. Її стандарти дають змогу дотримуватися норм дистанціювання. Зокрема, в Regus і Spaces витримано стандарт 6 м2 на робоче місце. «Тому переоформляти нічого. Єдина з наших змін – ми зменшили кількість місць у переговорних кімнатах, щоб забезпечити необхідну відстань», – розповіла Юлія Литвиненко, директор мережі Regus в Україні. Водночас у компанії зазначили, що загальний для всіх коворкінг-простір займає не більше 5% площі її локацій і використовується переважно як бізнес-клуб і лаунж. А резиденти, які орендують офіси в Regus або Spaces, самі приймають рішення щодо кількості робочих місць і ступеня щільності в своїй зоні.

Як зазначають представники київського коворкінгу Anthill Space, під час проєктування робочих просторів площа на одного клієнта становила не набагато менше, ніж наразі рекомендовано ВООЗ. Тому компанії довелося лише трохи скоротити кількість місць. Ярослав Авраменко, генеральний директор, Anthill Space, також додає, що клієнтам коворкінгу не варто турбуватися про незакріплені робочі місця. «Зазвичай вони орендуються на весь день. А у світлі останніх подій вільних місць достатньо, контакт мінімальний», – прокоментував Ярослав Авраменко.


cp202_26.jpg

У коворкінгу Anthill Space, окрім дотримання норм гігієни, дистанціювання, регулярної дезінфекції
вхідних груп і місць загального користування, температурного скринінгу також проводиться озонування приміщень

ФОТО: ANTHILL SPACE


СУВОРО, АЛЕ З ГУМОРОМ

Наразі коворкінги зустрічають відвідувачів новими правилами. Передусім, вони передбачають особливі заходи пропуску на локацію, посилений санітарно-гігієнічний режим тощо.

Маски, скринінг температури, антисептики в усіх загальних зонах, вологе прибирання з дезінфекцією поверхонь кожні дві години – таких правил дотримуються в об'єктах компанії IWG.

У коворкінгу Anthill Space, окрім дотримання норм гігієни, дистанціювання, регулярної дезінфекції вхідних груп і місць загального користування, температурного скринінгу введено суворіше правило – на вході проводиться примусова дезінфекція. «Також часто проводимо озонування приміщень, оскільки це найефективніший метод убезпечити всіх, хто перебуває в коворкінгу», – розповів Ярослав Авраменко.

У мережі Creative States до заходів безпеки також підійшли серйозно. В коворкінги допускаються тільки відвідувачі в захисних масках, і без них не можна перебувати в місцях загального користування, зокрема в лаунж-зонах. До речі, всім резидентам компанія надала корпоративні брендовані маски. При вході на будь-яку з локацій Creative States кожен резидент або його гість проходить через аерозольну систему знезараження одягу. Це спеціальна рамка, яка обприскує відвідувача розчином, основне призначення якого – очистити одяг від небезпечних бактерій. Потім ком'юніті-менеджери коворкінгу перевіряють температуру за допомогою безконтактних термометрів і тепловізорів. Якщо температура відвідувача вище 37,2°, вхід на локацію заборонений.

У коворкінгах Creative States тепер не просто щоденні прибирання, а повна дезінфекція всіх поверхонь – дверних ручок, кнопок ліфта, стільниць, меблів, дисплеїв кавоварок, ручок чайників, кранів та інших предметів загального користування. «Вологе прибирання виконується вдень і ввечері. Кожен гість і працівник бачить, чи чистий наразі офіс, за відповідною табличкою на ручці із зовнішнього боку дверей. За таким же принципом у перервах між зустрічами дезінфікуються переговорні та skype-кімнати», – розповів Ілля Кенігштейн. Для більшої впевненості в захисті, в просторах Creative States встановили кварцові лампи для знезараження повітря та поверхонь у кабінетах. У вільному доступі для резидентів – одноразові рукавички й антисептики, спеціальні гаджети-дезінфектори для телефонів, ключів-перепусток, масок.

Щоб дотримуватись суворіших правил санітарно-гігієнічних норм, деяким компаніям довелося збільшити навантаження на клінінговий персонал та охорону, а також збільшити витрати на дезінфікуючі засоби. Наприклад, в Anthill Space істотно змістили акцент на прибирання, дезінфекцію та гігієну. «Ми змістили акценти для персоналу, а витрати на матеріали та додаткові послуги зросли, наприклад, на озонування», – розповів Ярослав Авраменко.

У компанії Creative States працівники охорони стежать за тим, щоб люди дотримувалися заходів безпеки та проходили всі рівні дезінфекції перед тим, як зайти у коворкінг. «Клінінговий персонал став частіше проводити прибирання та дезінфікувати простори, особливо в місцях загального користування – кухні, лаунж-зони та конференц-кімнати, а після нарад і зустрічей приміщення обов'язково кварцується», – розповів Ілля Кенігштейн.

Стосовно дотримання правил безпеки резидентами, то в Creative States організували систему так, щоб виконувати їх було легко. Наприклад, на сайті зробили спеціальний розділ, де розмістили POST COVID-19 стандарти Creative States, а всі зміни та необхідні заходи безпеки внесли в House Rules – правила поведінки на локаціях. «Ми просимо резидентів дотримуватися їх, – говорить Ілля Кенігштейн. – Брендовані маски та фірмові антисептики – ознака того, що ми не просто наполягаємо на дотриманні правил, а йдемо назустріч резидентам і пропонуємо зробити увагу до свого здоров'я новим трендом».

Зі свого боку, в Anthill Space про питання безпеки резидентам нагадують акуратно, з гумором. «Ми намагаємося внести цілу культуру щодо заходів безпеки. Наприклад, на вході дезінфікуємо руки та махаємо на камеру, вітаємося по-футбольному, замість рукостискання, – розповів Ярослав Авраменко. – Порушень не спостерігаємо».

Юлія Литвиненко також зазначила, що в об'єктах IWG усі резиденти в обов'язковому порядку дотримуються заходів безпеки. «Ми за цим слідкуємо», – зазначила вона.

*Дослідження впливу поширення вірусу COVID-19 на умови оренди офісних приміщень після карантину та можливу зміну формату офісної роботи в бік віддаленої проводилося в кінці березня 2020 року. В ньому взяли участь 50 компаній із 14 сфер бізнесу, як міжнародні, так і українські.