02.07.2020

Чистота і лад: нові стандарти в торговельній нерухомості

Підготовка до відновлення роботи ТОЦ AVE Plaza (Харків)
була виконана за два календарні дні

ФОТО: ТОЦ AVE PLAZA

Масковий режим, обмеження кількості відвідувачів, дистанціювання, посилена дезінфекція – це нинішні правила роботи торгових центрів в Україні. Частина з цих заходів несе додаткове фінансове навантаження в умовах зниженого трафіку таких об’єктів.

Текст: Марина Паралюш

З 17 березня торгові центри України були змушені частково чи повністю призупинити роботу через обмеження, введені задля стримання поширення інфекції COVID-19. Локдаун тривав майже два місяці, а саме до 11 травня. В цей період в ТЦ/ТРЦ могли працювати лиш певні орендарі: продуктові магазини, магазини засобів зв’язку, аптеки тощо. За цей час, за даними Української Ради Торгових Центрів, такі об'єкти втратили близько семи мільярдів гривень орендних надходжень, а орендарі – понад 50 мільярдів гривень товарообігу. Магазини, які працювали під час карантину, втратили в оборотах від 15% (супермаркети) до 50% і більше (засоби зв’язку, побутова хімія тощо).

Однак навіть після часткового зняття Кабінетом Міністрів України карантинних обмежень і надання дозволу на відновлення роботи ТЦ/ТРЦ, не всі об’єкти мали змогу відкритись, адже місцева влада має право встановлювати свої умови залежно від епідеміологічної ситуації. Відтак, якщо з 11 травня почали повертатись до майже звичного режиму регіональні торгові центри України, то, наприклад, у Львові робота магазинів з продажу одягу та взуття в ТЦ/ТРЦ була дозволена лише з 18 травня. А в Києві такі об’єкти змогли відкритисьлише з 30 травня.

Проте й нині діють обмеження та певні умови. Так, в торгових центрах все ще заборонена робота розважальних зон, однак вже дозволено відкриття кінотеатрів, ресторанів і фуд-кортів.

Зважаючи на правила відновлення роботи, торговим центрам і їхнім орендарям потрібно було вжити низку додаткових заходів безпеки. Так, тепер і на вході до будівлі, й на вході до деяких магазинів відвідувачам обов’язково проходити температурний скринінг, потрібно носити маску, дотримуватись дистанції в 1,5 метра – для цього в ТЦ/ТРЦ нанесли відповідне маркування. В торгових центрах встановлені автомати з продажу масок, дезінфектори. Самі ж об’єкти посилили дезінфекцію приміщень. Усе це часто потребувало та потребує залучення додаткового персоналу та закупівлі продукції для забезпечення виконання всіх необхідних запобіжних заходів.

Для багатьох торгових центрів це має додаткове фінансове навантаження.

Детальніше про те, які роботи були проведені при підготовці до відновлення функціонування ТЦ/ТРЦ, скільки часу вони потребували, які витрати понесли об’єкти тощо – розповіли Тетяна Атаджанова, керівник PR-відділу, БФК Gulliver (Київ); Анжела Борисова, генеральний менеджер комерційного центру Alef Estate (у портфелі компанії – ТРК «МОСТ-сіті», ТК Cascade Plaza, ТК «Наша Правда» (всі три – Дніпро), ТК «Терра» (Кривий Ріг), ін.); Лариса Ковальчук, керівник відділу маркетингу та реклами, ТРЦ Lavina Mall (Київ); Олександра Негода, директор департаменту з управління нерухомістю, Rustler Property Services (компанія керує ТОЦ AVE Plaza (Харків)); Марина Нестеренко,директор ТРЦ Forum Lviv (Львів); Тетяна Чубак, директор з розвитку, ТРЦ «Подоляни» (Тернопіль).


Які заходи були проведені при підготовці до відновлення роботи ТЦ/ТРЦ?

Тетяна Атаджанова: Готуватися до відкриття ми почали ще з початку травня. Тому на території ТРЦ провели наступні заходи. На вхідних зонах встановлені пункти температурного контролю (це стосується і в'їзду на паркінг), спеціальні дозатори з дезрозчином для дезінфекції рук, вендингові апарати з продажу засобів індивідуального захисту (масок). Щогодини з використанням дезінфікуючих засобів виконується прибирання всіх контактних поверхонь, а саме поручнів у ліфтах, дверних ручок, санвузлів, роторних дверей тощо, щотригодини – миття підлоги всього комплексу з використанням дезінфікуючого засобу, щодня – комплексне прибирання з використанням дезінфікуючого ефективного засобу. Щодо дотримання безпечної відстані між відвідувачами (до 1,5 метра), на вході в ТРЦ додана розмітка. Також у комплексі працює система вентиляції, обладнана фільтрами типу G4, які унеможливлюють поширення бактерій, а також вони обладнані рекуперацією, що забезпечує постачання свіжого повітря без повторного використання (підмішування) витяжного повітря. Обмежено кількість людей у ліфті (від 3 до 5 осіб) шляхом зміни налаштувань в обмеженні по вазі.

Анжела Борисова: В торгових комплексах компанії Alef Estate були прийняті наступні заходи: безконтактний доступ відвідувачів через вхідні групи й окремі приміщення, вимірювання температури перед входом до об’єктів, контроль кількості відвідувачів за допомогою автоматичних лічильників, обмеження соціальної дистанції за допомогою маркувальних стрічок, відключення сенсорних терміналів навігації, обмеження кількості відвідувачів на вертикальних підіймальних механізмах, регулювання зустрічних потоків, а також введення обов'язкового маскового режиму на території комплексів.

Для підтримки обізнаності відвідувачів у торгових комплексах були розміщені інформаційні матеріали із запобіжними заходами та санітарно-гігієнічними рекомендаціями: відеоролики на медіаекрані, друковані матеріали на вхідних групах, у санвузлах і зонах підйому відвідувачів, аудіоролики по внутрішньому радіо.

Весь персонал пройшов навчання по роботі в період карантину й інструктаж із техніки безпеки. Клінінгова служба працює згідно з посиленим регламентом прибирання.

Лариса Ковальчук: Ми вжили всіх необхідних заходів, які дадуть змогу зменшити можливі ризики. Звісно, їх виконання неможливе без злагодженої роботи персоналу. Тому наша команда пройшла відповідне навчання й отримала чіткі інструкції щодо роботи в нових умовах. Окрім того, на території ТРЦ встановлене новітнє обладнання – системи аерозольного знезараження одягу та взуття від вірусів і бактерій, системи, які рахують кількість відвідувачів, і системи, які вимірюють температуру. Також відрегульована робота системи вентиляції.

Олександра Негода: Перед відновленням роботи ТОЦ ми провели відповідний інструктаж персоналу, обладнали зони загального користування інформаційними буклетами, засобами дезінфекції, провели тестування всіх інженерних систем, ескалаторів і ліфтових груп.

Марина Нестеренко: В ТРЦ Forum Lviv реалізовано додаткові заходи в межах концепту «Forum Lviv – безпечне місце для шопінгу / Shop Safely». Зокрема, діє зручна навігація, розробкою якої займалися фахівці Multi Corporation з урахуванням європейського досвіду.

По території ТРЦ промарковані точки безпечного простору для відпочинку, безпечної дистанції при переміщенні, зони безпечного очікування. По ТРЦ розміщені додаткові правила перебування та використання ліфтів, ескалаторів, зон для відпочинку, а також інформування щодо профілактичних дій для попередження захворювання. На входах усі відвідувачі проходять температурний скринінг, а також встановлено станції дезінфекції. У Forum Lviv регулярно проводяться дезінфікуючі заходи спеціальними засобами та ретельна вентиляція приміщень.

Окрім того, в кожному окремому закладі ТРЦ відвідувачі проходять додатковий скринінг.

Тетяна Чубак: При підготовці до повноцінного відновлення роботи ТРЦ «Подоляни» після карантину було вжито всіх необхідних заходів, передбачених рекомендаціями протиепідемічної безпеки: маркування безпечної відстані, встановлення станцій дезінфекції на входах у ТРЦ та в кожному закладі комплексу. Крім цього, для персоналу було проведено навчання, яке доповнюється щоденним інструктажем. Для кожного закладу ТРЦ «Подоляни» було здійснено розрахунок максимальної кількості відвідувачів, які можуть перебувати в ньому одночасно (із розрахунку одна людина на 10 м2). Всі заклади забезпечені постерами із зазначенням цієї інформації. Додатково розроблено інформаційне відео для навігаційних панелей та аудіоролик про необхідність дотримання норм безпеки.


cp202_29.jpg

Для контролю кількості відвідувачів розміщені інформаційні постери в кожному закладі ТРЦ «Подоляни» (Тернопіль)
із зазначенням максимальної кількості осіб, що можуть одночасно перебувати в ньому

ФОТО: ТРЦ «ПОДОЛЯНИ»


Скільки часу знадобилось для підготовки ТЦ/ТРЦ до відновлення роботи?

Тетяна Атаджанова: Gulliver – це багато-функціональний комплекс, його офісна частина під час карантину не закривалася. Також працював нульовий поверх ТРЦ із продуктовим магазином, аптекою, зоомагазином тощо. Тому в комплексі із самого початку карантину була посилена охорона, введений температурний скринінг та інші заходи безпеки. Готуючись до відкриття ще з початку травня, керівна компанія закупила більшу кількість дезінфекторів, термометрів для температурного скринінгу на всіх вхідних зонах, домовилася про встановлення маскоматів, розробила навігацію для ТРЦ та БЦ, переналаштувала ліфти. Ми постійно проводимо роботу та навчання обслуговуючого персоналу, який, зі свого боку, повинен давати рекомендації та роз’яснення відвідувачам щодо заходів безпеки.

Анжела Борисова: З огляду на те, що рішення щодо відкриття fashion-зон у торгових центрах було прийнято 8 травня, ми були змушені підготувати об'єкти лише за три дні. За цей період ми провели повну дезінфекцію комплексів, інструктаж персоналу, налагодили абсолютно нову схему логістики, а також обладнали об’єкти всім необхідним для безпечного перебування відвідувачів. Такий швидкий запуск став можливим завдяки тому, що наші торговельні центри продовжували працювати в період карантину в обмеженому режимі.

Лариса Ковальчук: Як і весь світ, від початку карантину ми стежили за розвитком подій і розуміли, що зміни у роботі відбудуться стовідсотково. Обговорення процесу відновлення роботи ТРЦ тривало протягом усього карантину. Адже ми мали зважати на всі ризики й оперативно реагувати на них. Наша команда продумувала найменші деталі.

Олександра Негода: Всі підготовчі роботи було реалізовано за два календарні дні.

Марина Нестеренко: Імплементація концепту Shop Safely тривала близько тижня.

Тетяна Чубак: Оскільки під час карантину підтримувалися всі функціональні процеси життєдіяльності комплексу, ТРЦ «Подоляни» знадобилося лише три дні для відкриття.


Чистота і лад: нові стандарти в торговельній нерухомості


Скільки коштів було витрачено на підготовку до відновлення роботи?

Анжела Борисова: Додаткові кошти залучаються з моменту початку карантину. Якщо порівнювати добові витрати на експлуатацію комплексів до пандемії та під час підготовки об'єктів до відкриття, ми простежуємо збільшення практично на 50%.

Лариса Ковальчук: Поки що рано говорити про це – ми не підбивали проміжні підсумки. Закупівля необхідних товарів продовжується, як і регулювання необхідних заходів. Обсяг витрат залежить і від кількості відвідувачів. Наразі їх небагато (порівняно з докарантинним періодом). Але ми очікуємо на збільшення потоку людей.

Олександра Негода: На підготовку торгової частини до роботи не було витрачено значних додаткових коштів у зв’язку з тим, що до складу комплексу входить офісний центр, який, хоча й в обмеженому режимі, але продовжував роботу в період карантину. Тому системи будівлі працювали у звичному режимі протягом цього часу й не потребували додаткових зусиль на відновлення роботи.

Тетяна Чубак: Загалом на підготовку до відновлення роботи комплексу після карантину було витрачено 300 000 гривень.


Чи залучали додатковий персонал для підготовки ТЦ/ТРЦ до відновлення роботи?

Анжела Борисова: Для підготовки торгових комплексів компанії Alef Estate до повного відкриття було виведено дві повні зміни співробітників служби охорони та клінінгу. Це дало змогу максимально швидко й ефективно створити умови згідно з усіма санітарно-гігієнічними вимогами.

Лариса Ковальчук: Клінінгова компанія, з якою ми співпрацюємо, збільшила кількість персоналу – й для підготовки до відкриття, і для роботи після відкриття. Щодня ТРЦ Lavina Mall проходить повну антибактеріальну обробку. Крім того, в рази збільшена кількість прибирань протягом робочого дня. Особливо ретельно дезінфікуються контактні поверхні: двері, ручки, столи, санвузли, ліфти.

Олександра Негода: Так, було залучено додатковий персонал для проведення генерального клінінгу об’єкта.

Марина Нестеренко: Так. Напередодні відкриття закладів у ТРЦ було проведено ретельне прибирання та додаткова дезінфекція зон загального користування. Також у перші дні відкриття було залучено додаткові пости охорони для контролю дотримання відвідувачами правил перебування в ТРЦ. Окрім того, додатково залучено персонал для проведення температурного скринінгу клієнтів.

Тетяна Чубак: Для підготовки до відкриття довелось залучати додатковий клінінговий персонал для дезінфекції приміщень ТРЦ «Подоляни».


Чи залучали додатковий персонал вже після відкриття ТЦ/ТРЦ задля контролю дотримання правил санітарно-гігієнічної безпеки?

Анжела Борисова: Ми не обмежилися стандартним штатом обслуговуючого персоналу та прийняли рішення збільшити кількість співробітників служби клінінгу й охорони в зміну на 50%.

Лариса Ковальчук: Додатковий персонал не набирали. Протягом карантину нам вдалося зберегти команду, з якою ми працювали протягом тривалого часу. Всі вони проінформовані про необхідність особистого дотримання правил безпеки та контролю виконання норм відвідувачами.

Олександра Негода: Наразі ми не спостерігаємо значного збільшення відвідуваності ТОЦ порівняно з докарантинним періодом, тому поки недоречно говорити про збільшення кількості персоналу. У випадку, якщо трафік зростатиме, звісно, ми збільшимо кількість залученого до клінінгу та охорони персоналу.

Тетяна Чубак: Після відкриття ТРЦ «Подоляни» довелося вдвічі збільшити кількість працівників клінінгу для якісного прибирання приміщень центру та працівників охорони для контролю дотримання протиепідемічних норм.


На скільки % збільшилась закупівля засобів для чищення та дезінфекції?

Анжела Борисова: Кількість засобів, що закуповуються для служби клінінгу, збільшилася на 50%, якщо порівнювати з періодом до введення карантину. Ми розширили асортимент дезінфікуючих засобів і збільшили обсяги закупівель згідно з новим регламентом прибирання.

Лариса Ковальчук: Наразі зарано говорити про конкретні цифри. Ми, безумовно, відкоригували видаткову складову на засоби для дезінфекції: закуповуємо препарати відомих брендів, які довели свою ефективність. Проте вона продовжує формуватися.

Олександра Негода: Закупівля збільшилася на 30-40%.

Марина Нестеренко: Зарано робити висновки, адже більшість закладів у ТРЦ відновили роботу лише з 18 травня. Однозначно можна стверджувати, що реалізація заходів у межах концепції Shop Safely додатково до збільшення витрат на залучення більшої кількості персоналу вплине також і на зростання витрат на розхідні матеріали.

Тетяна Чубак: У зв’язку зі збільшенням частоти прибирання та використання спеціалізованих засобів (біохлор, антисептики) витрати на їх закупівлю зросли на 70%.


cp202_31.jpg

По території ТРЦ Forum Lviv (Львів) промарковані точки безпечної дистанції

ФОТО: ТРЦ FORUM LVIV


Яких інших додаткових витрат зазнали ТЦ/ТРЦ у період підготовки до відновлення роботи?

Анжела Борисова: В період підготовки об’єктів до відновлення роботи fashion-зон були понесені додаткові витрати на засоби індивідуального захисту персоналу, безконтактні термометри, 1350 метрів маркувальної стрічки, санітайзери для відвідувачів і персоналу, перепрограмування ліфтів для розмежування потоків, створення інформаційних матеріалів.

Лариса Ковальчук: Це значні витрати: дезінфікуючі кабіни, безконтактні диспенсери з антисептиками, безконтактні термометри, маски та рукавички, попереджувальні знаки. Звісно, збільшився і фонд заробітної плати на клінінг.

Олександра Негода: Крім додаткового клінінгу та заходів, пов’язаних із дотриманням норм і рекомендацій із роботи ТОЦ у посткарантинному режимі, значних додаткових витрат не було понесено.

Тетяна Чубак: У період підготовки до відновлення роботи ТРЦ «Подоляни» були понесені додаткові витрати, пов’язані з необхідністю закупівлі спеціалізованого обладнання: дезінфектори, вимірювачі температури, додаткові системи відеонагляду тощо.


Як контролюється кількість відвідувачів* у ТЦ/ТРЦ?

Тетяна Атаджанова: По-перше, у комплексі є система підрахунку відвідувачів. Вона дає змогу контролювати трафік у різних зонах (поверхах). Комплекс має достатню площу, щоб одночасно в ньому могла перебувати велика кількість людей, при цьому в межах дозволеного. По-друге, всі орендарі підготувалися та на вхідних зонах розмістили інформаційні довідки щодо норм перебування відвідувачів усередині магазину. Так, наприклад, в Adidas може перебувати до 20 людей, у Reserved – до 37 людей одночасно. Контроль кількості відвідувачів усередині магазина – повністю відповідальність орендарів.

Анжела Борисова: Кількість відвідувачів контролюється в режимі онлайн за допомогою автоматичної системи підрахунку відвідувачів,офлайн-контроль виконується службою охорони торгових комплексів.

Лариса Ковальчук: Lavina Mall – один із найбільших торгово-розважальних центрів України. В поточній ситуації це велика перевага. Кількість відвідувачів контролюють спеціальні системи, встановлені на території ТРЦ. Окрім того, всередині магазинів кількість відвідувачів регулюють орендарі: на одну людину припадає 10 м2. Варто пам’ятати, що парк розваг «Галактика» і кінотеатр зачинені – це зменшує загальний трафік. Поки що ми бачимо розуміння з боку гостей щодо дотримання дистанції. Сподіваємося і на подальшу ефективну та безпечну роботу. Практика показує, що це можливо.

Олександра Негода: Візуальний контроль виконується персоналом служби охорони, який працює на кожному поверсі, технічний – 3D-лічильниками, встановленими на вхідних групах і на кожному поверсі об’єкта.

Марина Нестеренко: Всі входи до торгової галереї оснащені автоматичними системами підрахунку відвідувачів. Це дає змогу контролювати кількість людей, що дозволена для перебування всередині.

Тетяна Чубак: Для контролю кількості відвідувачів розміщені інформаційні постери в кожному закладі ТРЦ «Подоляни» із зазначенням максимальної кількості осіб, що можуть одночасно перебувати в ньому, наприклад, у магазині. Також ведеться інформування про необхідність дотримання дистанції 1,5 метра. Контроль виконання цих норм покладено на службу охорони.


Чи дотримуються відвідувачі заходів безпеки, чи є порушення?

Анжела Борисова: Більшість відвідувачів відповідально ставляться до необхідності дотримання заходів безпеки в торгових центрах. На ті поодинокі випадки порушень, які трапляються з боку відвідувачів, одразу ж реагують співробітники служби охорони. Приємно зазначити, що гості торгових комплексів ставляться до зауважень із розумінням. Конфліктних ситуацій за період роботи не виникало.

Олександра Негода: Дійсно, є відвідувачі, які нехтують правилами перебування на території ТОЦ, з ними персонал проводить роз’яснювальну роботу. Відсоток таких відвідувачів незначний, більшість ставиться до карантинних обмежень з розумінням.

Марина Нестеренко: Відвідувачі поінформовані щодо додаткових правил на території ТРЦ: перебування в масках або респіраторах, обмеження відвідування в групах, дотримання нанесеного маркування тощо. Для нас було важливим забезпечити просте виконання нових норм, наприклад, щодо навігації – вона має бути «природною» та легко зчитуватися.

Тетяна Чубак: Норми безпеки загалом дотримуються. Трапляються поодинокі порушення, але на них оперативно реагують працівники служби охорони, які контролюють виконання цих правил як відвідувачами, так і персоналом. На території ТРЦ є можливість придбати всі необхідні засоби індивідуального захисту й одразу їх застосувати.

*Докладніше про системи підрахунку відвідувачів читайте на с. 34-37.